Újabb részlet az Ísvara-gítából:
5.17. ksanéna dzsagató jónim nárájanam anámajam
ísvarénaikatápannam apasjan brahma-vádinah
Abban a pillanatban az egész világ forrása, Nárájana, aki mentes a betegségektől, eggyé vált az Úrral – a brahman ismerőinek szeme láttára.
5.18. dristvá tad aisvaram rúpam rudra-nárájanátmakam
kritártham méniré szantah szvátmánam brahma-vádinah
Látván, hogy az Úrnak ez a formája egyaránt rendelkezett Rudra és Nárájana természetével, a brahman ismerői megértették, hogy elérték céljukat.
Ezekben a versekben annak a leírását láthatjuk, ahogy Visnu (Hari) és Siva (Hara) formája egybeolvadt Harihara formájába, melynek bal oldala Visnu, jobb oldala pedig Siva minőségét képviseli (lásd az 5.20. verset). Az Ísvara-gítá szerint Nárájana/Visnu nem más, mint Siva, amikor Sivát helyesen, legfelsőbb isteni formájában látják. Más helyütt Nárájanás Siva saktijának (erejének) írják le, mely a világ fenntartásáért felel (lásd a 4.22. verset). Sivában Szúrja (a Nap), Szóma (a Hold) és Agni (a Tűz istene) is jelen van Siva három szeme formájában (5.9. vers).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése