Újabb részlet az Ísvara-gítából:
5.14. umápatim virúpáksam jógánandamajam param
gjána-vairágja-nilajam gjána-jógam szanátanam
Umá férje, a páratlan szemű, a legfelsőbb, a jóga örömével átitatott, a tudás és a lemondás otthona, aki örök és maga a tudás jógája;
Umá Siva felesége, Párvatí. Az „Umá” név maga az éjszaka csendjére utal. A Virúpáksa név arra utal, hogy Sivának három szeme van, a jobb szeme a Napot, a bal a Holdat, a homloka közepén lévő harmadik szeme pedig a Tüzet jelképezi.
5.15. sásvataisvarja-vibhavam dharmádháram durászadam
mahéndrópéndra-namitam maharsi-gana-vanditam
Az Úr Siva isteni erőkben gazdag, a dharma támasza, az elérhetetlen, Indra és Visnu is mhódol neki, valamint a nagy bölcsek csoportjai is imádják.
5.16. ádháram szarva-saktínám mahá-jógésvarésvaram
jógínám paramam brahma jógínám jóga-vanditam
jógínám hridi tisthantam jógamájá-szamávritam
Ő minden erő alapja, a jóga nagy urainak ura, a legmagasabb brahman a jógík számára, akik a jóga által imádják őt, a jógík szívében lakozik, mégis elfedi a jóga mágikus ereje.
A jógík legfőbb istensége az Úr Siva. Ő minden jógikus erő és képesség (sziddhi) alapja és adományozója, ő a jógík célja, akik a legmagasabb brahman (Abszolút Igazság) megvalósítására és megtapasztalására törekszenek), és bár közvetlenül jelen van minden jógí (és minden élőlény) szívében, mégis elrejti őt misztikus energiája, a jógamájá. Ezért csak a legőszintébb és legszerencsésebb jógík tapasztalhatják meg jelenlétét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése