Újabb részlet az Ísvara-gítából:
Siva tigrisbőrt visel, de gyakran ábrázolják meztelenül, amint egy tigrisbőrön ül meditációban. A tigris az ember ösztönvilágát, és agresszív, erőszakos energiáját is képviseli. A kontemplatív állapotban ülő Siva „meglovagolja” a legyőzött, megszelídített tigrist, a zabolázatlan érzékeket, valamint a kondicionált természetünket. A tigris mosolyog, mert beleegyezését adja saját pusztulásához, megértve ennek magasabb rendű célját. Az ösztön-energiákat ugyanakkor nem kell teljességgel kipusztítani, hanem meg kell szelídíteni. Ezt képviseli a két csengettyű a tigris nyakában, mely azt mutatja, hogy „háziállattá” vált.
Siva egyik fegyvere, a trisúla (háromágú szigony) sokféle hármas szimbolikát képvisel (például a test, elme és értelem legyőzését, a három gunát (anyagi minőséget); vagy a teremtés, fenntartás, pusztítás hármasságát; a múltat, jelent és jövőt, vagy a három energiavezetéket (Ídá, Pingalá és Szusumná). Másik fegyverét, a buzogányt (khatvánga) három koponya díszíti, melyek a beavatás három szintjét /kanistha (kezdő), putraka (középhaladó) és ácsárja (fejlett)/, valamint a nyolc misztikus erőt (sziddhit) képviselik. Siva három szeme a három félisteni erőt képviseli: jobb szeme Szúrja (a Nap), bal szeme Szóma (a Hold), és a harmadik szeme Agni (a Tűzisten). Siva neve, mint damsztra-karála („Akinek éles fogai vannak”) egyik formájára, Szvaccshandára vonatkozik, akit a Kubdzsi-káma-tantra említ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése