Újabb részlet az Ísvara-gítából:
jó hi gjánéna mám nitjam árádhajati nánjathá
Az összes hívem közül az részesítem előnyben, és az a legkedvesebb számomra, aki a tudás által imád engem szüntelenül, és nem másképpen.
E versből kiviláglik, hogy Siva mind a négy jógafolyamat követőit (bhakti, karma, gjána és dhjána) a hívének, vagyis a bhaktájának tekinti, de a Siva (brahman) felé fordulás legkedvesebb módja számára nem a klasszikus bhakti-jóga formáiban (a szaguna brahman imádatában, lásd az előző vers magyarázata) keresendő, hanem a tudás szüntelen művelésében. Ez nagyon szoros kapcsolatban áll a meditáció, vagyis az astánga (nyocfokú) jóga gyakorlataival, ahogyan azt Patandzsalí ismerteti a Jóga-szútrában:
vivéka-khjátir-aviplavá hánópájah (2.26)
„A felszabadulás eszköze a folyamatos diszkriminatív tudás.”
tárakam szarva-visajam szarvarthá-visajam-akramam cséti vivéka-dzsam gjánam (3.55)
„A diszkriminatív tudás lehetővé teszi az átkelést. Mindent magába foglal, és túl van az időn.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése