Újabb részlet az Ísvara-gítából:
na szamszáram prapadjanté púrvé ‘pi brahma-vádinah
“Menedéket véve ennél a tudásnál, a készer születettek legjobbikai brahmanná válnak. Mint az ősök, akik a brahmant imádták, ők sem születnek újjá.”
A jóga útjának legfőbb célja a felszabadulás (móksa) a szamszára (ismétlődő születés és halál) körforgásából. A korábbi brahma-vádinok, akikre Siva hivatkozik, a brahmant imádták, arról beszéltek és azon meditáltak, így sikeres gyakorlásuk eredményeképpen haláluk után eggyé váltak a brahmannal, és nem születtek többé újjá ebben az anyagi világban. A kétszer születettek között sokan vannak, akik nem a brahmanban történő felszabadulást, hanem a félistenként való újjászületést célozzák meg a védikus áldozati szertartások végzése által. A félistenek helyzete azonban szintén átmeneti, mivel ők is a szamszára körforgásában léteznek. A kétszer születettek legkiválóbbikainak tehát azokat tekinti Siva, akik brahmanná szeretnének válni, ezzel megvalósítva eredeti természetüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése