Újabb részlet az Ísvara-gítából:
mamaiva szannidháv ésa jathávad vaktum ísvarah
„Feltehetitek a kérdéseiteket az Univerzum Urának, aki a szemeitek előtt áll. Óh Uram, te pedig kérlek, beszélj az igazságról itt a jelenlétemben!”
Nárájana Risi saját maga és a bölcsek számára is a közvetlen megtapasztalást, vagyis az Úr Sivától közvetlenül kapott tudást tekintette a legmagasabb rendű tudásszerzési módnak. Ezt a módszert pratjaksának nevezik („ami szem előtt van”), míg a további tudásszerző módok az anumána (logikai következtetés), sabda (a szentírások kijelentései) és aithija (a bölcsek tanításai). Az Úr Siva személyes jelenléte azonban azt is biztosította, hogy a bölcsek nem csak a szavain keresztül kapták meg a tanítását, hanem szellemi energiája holografikus átadás formájában is megnyilvánította a tudatunkban az Önvalóról szóló igazságot, melyet néha nehéz emberi szavakba önteni.
szanat-kumára-pramukháh priccshanti szma mahésvaram
“Miután hallották Visnu szavait, a bölcsek hódolatukat ajánlották Sivának. Szanatkumára vezetésével kérdéseket tettek fel a nagy Úrnak.”
A tanító és a tanítvány közötti tanulási folyamat azzal kezdődik, hogy a tanuló kifejezi a tiszteletét a tanító előtt (például dicsőítéssel, imával vagy leborulással), majd kérdéseket tesz fel neki. A bölcse elöljárója Szanatkumára volt, így őt illette meg az első kérdés feltételének joga.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése