Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:"Ha a récsaka, púraka és az antahkumbhaka ugyanolyan hosszú, azt szamavritti pránájámának nevezik. Ha eltérnek, akkor azt viszamavritti pránájámának nevezik.
Példa:
Récsaka 5 másodperc, púraka 5 másodperc, antahkumbhaka 5 másodperc – ez szamavritti pránájáma. Kezdjük 5 másodperccel és fokozatosan növeljük 20 másodpercre. A maximális hossz ne haladja meg a 30 másodpercet. Az összes récsakának és púrakának (de nem a kumbhakának) lágynak, lassúnak és hosszúnak kell lennie, és a családi istenségre, valamint annak mantrájára való emlékezéssel kell kísérni. Nem szabad túlzásba vinni, vagy hirtelen növelni a légzések hosszát, de nem is szabad félni a 30 másodperces légzésfázisoktól. Fokozatosan növelve a hosszat, el lehet érni 3 hónap alatt. A prána ereje a hosszú élet alapja.
A viszamavritti pránájámában a púraka 5 másodperc, a kumbhaka 20 másodperc, a récsaka pedig 10 másodperc. A récsakának kétszer olyan hosszúnak kell lennie, mint a púrakának, a kumbhakának pedig négyszer olyan hosszúnak. Itt tudni kell, hogy a kumbhaka az antah-kumbhakára vonatkozik.
A viszamavritti pránájámában a púraka 5 másodperc, a kumbhaka 20 másodperc, a récsaka pedig 10 másodperc. A récsakának kétszer olyan hosszúnak kell lennie, mint a púrakának, a kumbhakának pedig négyszer olyan hosszúnak. Itt tudni kell, hogy a kumbhaka az antah-kumbhakára vonatkozik.
Először kezdjük a szamavrittivel, és csak akkor kezdjünk bele a viszamavrittibe, ha az előzőben már nagy jártasságot szereztünk. Máskülönben megfájdulhat a mellkasunk. Aki képtelen a viszamavritti gyakorlására, az végezheti csak a szamavrittit. Patandzsalí, Upavarsa és Varsaganja Risik alaptanítása az, hogy a jógát mély belégzésekkel és kilégzésekkel kell gyakorolni. Kelet vagy észak felé ülve gyakoroljunk.
Ha megvizsgáljuk a Risik tradícióját, akkor a récsakát, púrakát és kumbhakát úgy kell végezni, hogy a jobb kezünk ujjait az orrunk két oldalán tartjuk a csontos rész alatt. A jobb hüvelykujjtól számítva hajlítsuk be a mutató- és középső ujjunkat, majd egyenesítsük ki a gyűrűs és kisujjunkat, és ezekkel zárjuk el a bal orrnyílást, miközben a jobbat a jobb hüvelykujjal zárjuk le. Ezt a pozíciót mrigí múdrának nevezik. Miközben ezt a pozíciót felvesszük, a kézfejünk egy őz fejét formázza. Innen a neve. Ennek a tartásnak a következtében a prána csak a megfelelő nádíkban (csatornákban) áramlik. A nitja és a kámja a pránájáma két fajtája. A mrigí múdra a nitja pránájámához használatos, míg a kámja pránájámához a hamsza vagy súkarí múdra ajánlott. Ezeknek a részleteknek a megtárgyalása szükségtelen. A Patandzsála Jóga-szútra bhásja csak a „pránájámát” említi és nem tárgyalja a különböző típusok részleteit. A további részletekért forduljunk a Jóga-makarandához vagy a Jógándzsalíhoz. Miközben a jobb oldalon végezzük a récsakát és a púrakát, a bal orrlyukat kell szorosan elzárni, és miközben a bal oldalon végezzük a récsakát és a púrakát, a jobb orrlyukat kell szorosan elzárni. A kumbhaka közben mindkét orrlyukat szorosan zárva kell tartani a mrigí múdra segítségével.
Óm Sánti Sánti Sánti"
Így végződik Thirumalai Krishnamacharya Jógászanagaluja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése