Akik a pránájámát is gyakorolják a jógánga szádhanával párhuzamosan, szert tesznek a hatha-jóga laksanamra – Ezt a Hatha-jóga Pradípiká 2.78 egyértelműen elmagyarázza (ne felejtsük el, hogy a gyakorlásnak a sásztra szerint kell történnie).
vapuh krisatvam vadané praszannatá náda-szphutatvam najané szunirmalé
arógatá bindu-dzsajó 'gnidípanam nádí-visuddhir hatha-jóga-laksanam
vapuh-krisatvam – a testnek az az állapota, melyben nem hízhat el
vadané praszannatá – az arc ragyogása és békéje
náda-szphutatvam – a beszéd és a szív tisztasága
najané szunirmalé – a betegségektől mentesen ragyogó szemek
arógatá – minden betegség megszűnése
bindu-dzsajah – a szexuális energia feletti uralom
agni-dípanam – az emésztés tüzének lángolása
nádi-visuddhi – a véredények megtisztulása
„Amikor a test karcsú, az arc elégedettséget sugároz, megnyilvánul a belső hang, a szemek tiszták, a test egészséges és képesek vagyunk uralkodni a magunk fölött, és az étvágy növekszik, akkor tudnunk kell, hogy a nádík megtisztultak, és elértük a sikert a hatha-jógában.”
Ha tanulmányozzuk a Jóga-szútra 1.3, 2.46, 2.47 és 2.48. verseit Vjásza magyarázataival, akkor megismerhetjük a jógánga szádhana speciális eredményeit.
1.3. tadá drastuh szvarúpé 'vaszthánam
„Akkor a látó megállapodik önnön természetében.”
2.46. szthira-szukham-ászanam
„A jógapóznak a stabilitás és könnyedség tulajdonságaival kell rendelkeznie.”
2.47. prajatna-saithiljánanta-szamápattibhjám
„A póz akkor következik be, amikor az erőfeszítés megszűnik, és a végtelenen történő meditáció megjelenik.”
2.48.tató dvandvánabighátah
„Az ászanában nem hatnak az ellentétpárok.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése