Újabb részlet a Jóga-tárávalíból:
25. vers
nihsésa-nirmúlita karmadzsálé
nirantarábhjásza-nitánta bhadrá
szá dzsrimbhaté jógini jóga-nidrá
A folyamatos gyakorlás által a mindenki számára jóindulattal bíró jóga-nidrá megjelenik abban a jógiban, akinek a döntései, választásai és karmikus visszahatásai teljességgel megsemmisültek.
Az előző versben Sankara már kijelentette, hogy a jóga-nidrá megjelenésével a jógi tudati benyomásai (szamszkára) és szokásai (vászaná) törlődnek, és így felszabadul anyagi kötöttsége alól. Itt tovább részletezi azt, hogy a jóga-nidrá megjelenésével a jógi szándéka (szankalpa) és döntései (vikalpa), valamint érett karmikus visszahatásai (prarábdha karma) is törlődnek, feloldódnak. A szankalpa (elhatározások) a karmikus visszahatások csíra-állapotából fakadnak, míg a vikalpa (döntések, választások) a növekvőben lévő karmikus visszahatások következtében alakulnak. Ezt azonban még aprarábdha (éretlen) vagy phalónmukha karmának nevezik, mivel a karma gyümölcse (phala) még nem mutatkozik meg. Ilyenkor a választás szabadsági foga még sokkal nagyobb, mint az érett karma esetében, mely ellen már gyakorlatilag nem tudunk védekezni: ha teszik a gyümölcs, ha nem, kénytelenek vagyunk learatni és megízlelni.
Sankara kijelenti, hogy a rádzsa-jóga rendszeres gyakorlása és az őszinte spirituális fejlődés irányába fordított szándék eredményeképpen a jóga-nidrá megjelenhet, és az áldásában részesítheti a jógit. Ehhez a gyakorlás mellett nem az egyéb karmikus kötelességek feladása felé kell haladnunk, hanem a feladataink kötelességszerű, ragaszkodásoktól mentes végrehajtása felé, mely már önmagában egy áldozat, és megtisztít a karmikus visszahatásoktól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése