Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:
"Összefoglalva:
jávatpránah szthitó déhé távaddzsívanam ucsjaté
Ami azt jelenti, hogy a testünk csak addig él, amíg a prána-váju és a prána-sakti benne lakozik és ragyogóvá teszi, és amikor elvesznek, akkor már nincs élet a jóga-sásztrában jártas emberek szerint.
Ahhoz, hogy ez a prána-váju és prána-sakti mindig átjárja a testünket, három fontos típusa létezik a pránájámának:
Szúrja-bhédana;
Uddzsájí;
Sítalí
Végrehajtás
Szúrja-bhédana
Lélegezzünk ki lassan és mélyen a jobb orrlyukon keresztül (és tartsuk elzárva a bal orrlyukat a jobb kezünk gyűrűs és kisujjával). Rövid idő múlva lélegezzünk be ugyanígy ugyanezen az orrlyukon keresztül. Ezután tartsuk vissza a légzést a képességeinknek megfelelően (eleinte 5 másodpercig), majd a fent leírtakkal megegyezően lélegezzünk ki a bal orrlyukon keresztül (közben szorosan zárjuk el a jobb orrlyukat a jobb hüvelykujjunkkal és lazítsuk el a bal oldalon lévő ujjainkat). A belégzést és a légzésvisszatartást gyakoroljuk ugyanúgy, mint korábban. Légzésvisszatartás közben mindkét orrlyukat fogjuk be a megfelelő ujjakkal.
A kilégzés a récsaka, a belégzés a púraka, a légzésvisszatartás pedig a kumbhaka a jóga-sásztra szerint. Ahány récsakát elvégzünk, ugyanannyi púrakát és kumbhakát hajtsunk végre. Ez a szúrja-bhédana. Jobb oldali púraka, bal oldali récsaka, és egyesek szerint nem végzünk púrakát a bal oldalon.
Ez fejleszti a prána-vájut, a prána-saktit, a tudást és az élethosszat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése