Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:
"3. Dzsálándhára bandha
kantham ákuncsja hridajé szthápajécs csibukam dridham
bandhó dzsálandharákhjó 'jam dzsará-mritju-vinásakah /Hatha-jóga Pradípiká 3.69/
Húzzuk össze a torkunkat és nyomjuk az állunkat erőteljesen a mellkashoz. Ezt dzsálandhara bandhának nevezik, ami elpusztítja az öregkort és a halált.
A név magyarázata
badhnáti hi sirádzsálam adhó-gámina-bhódzsalam
tató dzsálandharó bandhah kantha-duhkhau-ghanásanah /3.70/
Ez a bandha elzárja a nádík csoportjának végződését, amelyeken keresztül az égből csepegő nektár (amely az agyban lévő Holdból csepeg) alászáll. A “dzsala” az agy nektárja, és a “dzsálándhára” ennek a nektárnak a feltartóztatását jelenti. Minél koncentráltabb az agy esszenciája, annál jobb az emlékezet ereje.
Speciális hatások
dzsálandharé krité bandhé kantha-szankócsa-laksané
na píjúsam patatj-agnau na csa vájuh prakupjati /3.71/
A dzsálándhára bandhában, amikor a torkunkat tökéletesen összehúztuk, a nektár nem száll alá a tűzbe (a dzsátháragniba, vagyis a gyomorban elhelyezkedő Napba). Ezen kívül, a gázképződéssel járó hasi puffadás is megszűnik.
A pránájámában mindhárom bandhát gyakorolni kell. A récsaka után végezzünk dzsálándhára bandhát, múla bandhát és uddíjána bandhát, míg a púraka után végezzünk múla bandhát és dzsálándára bandhát mulasztás nélkül a pránájáma alatt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése