Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:
"Vinyászák - sok mindenki kíváncsi ezek eredetére. Mások szeretnék megtudni, hogy mi a vinyászák alapja. Egyetértek velük. Lássuk Patandzsalí Jóga-szútráját (2.47):
prajatnasaithiljánantaszamápattibhjám
prajatna - erőfeszítés (az élet erőfeszítése, ami a légzés)
saithilja - lágy (tegyük lággyá)
ananta - végtelen (ebben az esetben a folyamatos légzésre is utal, kumbhaka nélkül)
szamápattibhjám - arra fókuszálva
"A légzést lággyá és hosszúvá (folyamatossá) téve, valamint az elmét a légzésre koncentrálva, elérhetjük az ászana tökéletességét."
Vacsaszpati Misra az alábbiakat fűzi hozzá kommentárjában:
szamsziddhikó hi prajatnah saríra-dhárakó na jógángaszjópadéstavjászanaszja káranam. taszmát upadéstavjászanaszjajama-szádhakah viródhi csa szvábhávikáh prajatnah. taszja csa jadrucsikászana-hétutajá szananijamópahamtjatvat
taszmát upadista-nijamászanam abhjászjatá szvábhávika-prajatna-saithiljátmá prajatna asztéjah nánjathá upadistam asnam szidhjatéti szvábhávika-prajatna-saithiljam ászana-sziddhi-hétuh
anantévja-náganajaké szthiratarapana-szahaszravidhruta-vishwambara-mandalé szamapannam csittam ászanam nirvartajatíti
"Miután leírta az ászana természetét, leírja elérésének módját is - "Az erőfeszítés megszűnésével és a végtelenbe történő gondolati átalakulással." Az az erőfeszítés, mely egy bizonyos póz eléréséhez szükséges, abban segít, hogy megtartsa a testet abban a pozícióban. Nem az ászana okát akarja itt megtanítani, mely a jóga kiegészítője. Ha ez lenne a cél, a tanításnak semmi haszna nem lenne, mivel abban az esetben a pózt saját maga végrehajtásával is elérjük. Tehát a test természetes erőfeszítése nem eredményezi a megtanulandó pózt. Igazából az erőfeszítés ellentéte fogja eredményezni. Továbbá, mivel a pózt megelőzi ez a természetes erőfeszítés, melyre bármikor vágyhatunk, a póz tárgya meg is szűnik. Ezért annak, aki a fentiekben tanítottak figyelembevételével gyakorol egy pózt, arra kell erőfeszítést tennie, hogy megszüntesse a test természetes erőfeszítését. Másképp nem éri el a pózt, ahogy itt tanítják. Ebből az okból mondják, hogy a póz elérésének módja a testből származó természetes erőfeszítés megfékezése.
Eközben az elme átalakul a végtelen (Ananta, a végtelenség kígyója) formájába, mely ezer fejével nagyon szilárdan tartja a földgolyót, és így az elme is szilárddá válik."
Tehát: melyik ászanában mennyi levegőt vegyünk? Mikor van a belégzés, Mikor van a kilégzés? Előrehajlítás közben belégzés vagy kilégzés van? Mi történik, amikor felemeljük a fejünket? Ennek a rejtélynek az ismerete és sorrendben történő gyakorlása a vinyásza. Ezeket, mindegyik ászana jelentőségével együtt, ismertetni fogjuk 1-től 32-ig."
Megjegyzés: A vinyásza ebben a megközelítésben a légzés és a mozgás (vagyis az ászana felvételéhez szükséges erőfeszítés) összehangolását jelenti. Miközben a gyakorló a légzés és a mozgás elválaszthatatlan egységén meditál, az elméje megszilárdul, és átalakul Anantává, vagyis összekapcsolódik a végtelen tudatossággal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése