"1. Szamádhi: szavitarka szamápatti (megfontolt azonosság)
Az első
szamádhiról Patandzsalí azt mondja az 1.42. szútrában:
„A megfontolt (szavitarka) szamápattiban a szavak,
tárgyak és a tudás egybeolvadnak a fogalomalkotás által.”
Először is tisztázzuk a „megfontolt” szót! Amikor Patandzsalí
a szavitarka szót használja, arra utal, hogy amikor a
szamádhink egy fizikailag érzékelhető tárgyon alapul,
miközben az elménk hitelesen tükrözi azt a saját mélységében,
a felszínen az elme még mindig fogalmakat alkot.
Tehát mondjuk
azt, hogy olyan mértékben gyakorlom az ászanát, kriját,
pránájámát, és a Kundaliní-meditációt, amennyire
ésszerűen tudom, és amivel elegendő mértékben oldottam a
feltételekhez kötöttségemet. Most pedig a kristály-piramisomat
(vagy más hasonlóan megfelelő tárgyat) bámulom. A cél az, hogy
a kristály pontosan úgy jelenjen meg az elmémben, ahogyan előttem
van. Miközben betápláljuk a kristályt az elménkbe, ellenőrizzük
az ülőpózunk minőségét, az ideális egy olyan meditációs póz,
mint a padmászana, sziddhászana, vírászana
vagy szvasztikászana, de bármilyen esetben, a hátunk,
nyakunk és a fejünk legyen egyenes. A légzésünk is legyen
tudatos; lélegezzünk olyan lassan, amennyire lehetséges, ideális
esetben a légzésünk az egész törzsben áramlik. A következő
lépés a pránikus tudatosság: lélegezzünk kétszeres felfelé
hullámmal (amit részletesen leírtam a Jóga-meditáció
könyvemben), és vigyük a pránát a magasabb központokba.
A szamápatti
alatt a prána ideális esetben az ötödik energiaközpontban
van, amit visuddha csakrának neveznek. Nézzünk a kristályra
úgy, mintha be akarnánk szívni az elménkbe. Kifejezetten nézzünk
a kristályra, de ne mozgassuk a szemgolyónkat; ne nézzünk körbe,
és ne pásztázzunk a szemünkkel. Addig nézhetjük a tárgyat,
amíg a szemeink el nem fáradnak. Utána hunyjuk be, és szemléljük
a tárgy képét az elménkben. Ellenőrizzük, hogy mennyi ideig
látjuk még a kontúrjait az elménkben, és mennyire tisztán
egyezik meg a tárggyal. Amikor a tárgy elhalványul, nyissuk ki a
szemeinket és nézzük ismét. Ezt a módszert trátakának
nevezik, és a szamápatti kezdeti szintjén nagyon fontos.
Idővel az
elménk lézerpontos lesz, annyira koncentrált lesz, hogy élethű
másolatot készít a tárgyról, és megjeleníti azt az elmében. A
szamápatti az összes szamádhi közül az, amelyikkel
az elmének ezt a lézerpontosságát tudjuk fejleszteni. Az elme az,
amit szeretnénk kiélezni. Eleinte olyan tárgyat érdemes
használni, ami nincs túlterhelve jelentésekkel, mint egy lótusz
vagy egy kristály. Ha túl hamar választunk olyan tárgyat,
amelynek túl nagy a jelentéstartalma, akkor frusztrációt okozhat
az, hogy képtelenek vagyunk megjeleníteni az elménkben. A
tudatalatti akadályoknak ez a formája meglehetősen gyakori.
Kevésbé valószínű, hogy bekövetkezik, ha olyan tárgyat
választunk, amely kevesebb jelentéssel bír a számunkra."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése