"Alfred Korzybski lengyel matematikustól és filozófustól származik ez a mondás: „A térkép az nem maga a terület!” A jóga mindig is tudatában volt a ténynek, hogy a feltételekhez kötöttség lehetetlenné teszi, hogy úgy fogjuk fel a világot, ahogyan valójában van. A problémánk az, hogy nem fordítunk elegendő időt arra, hogy teljességében befogadjunk egy tárgyat. Ehelyett minden egyes új tárgyat gyorsan összevetünk az összes adattal, amit hasonló tárgyakról elraktároztunk, hogy gyorsan eljussunk egy viszonylag közeli becsléshez azzal kapcsolatban, hogy mit képviselhet az aktuális tárgy. Ekkor a befogadás megszakad, és kigyullad egy lámpa: „Azonosítva!” Ez az „azonosítás” azonban sohasem száz százalékos, hanem csak annyira pontos, amit az elménk ésszerű határértéknek tekint. Így értelmezzük félre az egész életünket anélkül, hogy akárcsak tudnánk róla.
A szamápatti
azonban azt jelenti, hogy a meditációnk tárgya hiteles módon
tükröződik az elmében. Ez hihetetlen eredménynek tűnik, és
Patandzsalí lassan, négy fázisban engedi ezt kibontakozni,
ahelyett, hogy egy lépésben jutnánk el oda. De mielőtt
elmagyarázom a szamápatti (azonosság) négy lépését,
hadd mondjak valamit a „tárgyról”. A jógában a tárgy nem
csupán egy „dologra” vonatkozik; hanem a lényegiségre, amin a
meditációnk vagy a szamádhink alapul. Míg a szamádhi
korai szakaszaiban egyszerű és fizikai tárgyakat választunk, a
későbbi szamádhikban az végtelent vagy az egész teremtést
is választhatjuk. Maga a folyamat, mint olyan, azonban nagyjából
ugyanaz. Az első két szamápattiban (azonosságban) a
jóginak egyszerű tárgyat érdemes választania. Az „egyszerű”
azt jelenti, hogy nem összetett, hanem homogén, egységes, és
könnyen azonosítható. Például egy gőzgép túlzottan összetett
lenne, mert túl sok, a szemünk elől rejtett mozgó alkatrészből
áll. Hasonlóképpen, Picasso vagy Dalí egyik képe is összetett
lenne, az asszociációs lehetőségei miatt. A szamápattiban
az elme igyekszik áthatolni a gőzgép felszínén, vagy felbecsülni
Dalí összes szürrealista célzását, és e folyamat közben
valószínűleg izgalomba jön és elveszíti szilárdságát.
Egy olyan
tárgy, ami megfelel a leírásnak, egy szabályos alakú, átlátszó
kristály, például egy piramis vagy gömb. Közvetlenül átlátunk
rajta, és nem kell azon aggódnunk, hogy mi van benne, ami rejtve
van a szemünk elől. Ezen felül, ugyanolyannak vagy majdnem
ugyanolyannak tűnik minden szögből, tehát nem kell azzal
foglalkoznunk, hogy különböző szemszögekből vizsgálva többet
tudjunk meg róla. Némi habozással használom ezt a hasonlatot,
mert manapság az a kifejezés, hogy „nincs kristálygömböm”
azt jelenti, hogy „Nem tudhatom a jövőt”. Ne aggódjunk, mert
nem ez a cél. A jógában azt mondjuk, hogy ha meg akarjuk
pillantani a jövőt a kristálygömbben, az azt jelentené, hogy
kivetítjük az elnyomott tudatalatti tartalmainkat a kristályba. A
jógikus szamádhi vagy szamápatti ennek pontosan az
ellenkezője. Első alkalommal igyekszünk meglátni a tiszta,
csupasz kristályt, a tudatalatti prokjekcióink akadályoztatása
nélkül."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése