"A jóga-sásztra szerint a különböző indriják (érzékszervek), szervek, az elme, intellektus stb. helytelen működése huszonegy-féle mérget képes létrehozni. Ezeket a mérgeket nem csak a fizikai szervek helytelen működése hozza létre, hanem a helytelen elmeállapotok is. Lásd a Hatha-jóga Pradípiká 2.56-57. verseit. A mérgek jelenléte betegségeket okoz, valamint olyan panaszokat, mint az alacsony vagy magas vérnyomás, emésztési zavarok, szédülés, felszínes légzés stb.
A
sítalí pránájáma nagyon hatékonyan képes kivezetni a
mérgeket, még önmagában végezve is. A hatás azonban erősebb,
ha a sítalí előtt közvetlenül végezzük a kapálabhátít
vagy a bhásztrikát. Ez a pránájáma nagyon hatásos
a dadogás gyógyításában, de ekkor nagyon szigorú diétát kell
betartani.
Az
anulóma, vilóma és pratilóma módszereket
különbözőképpen írja le a Jóga-kurantam. Az anulóma
módszerben, ahelyett, hogy egyenletesen szívnánk be a levegőt a
belégzés alatt, a belégzést részekre osztjuk, például ha a
belégzés időtartama normálisan hat másodperc lenne, a lassú,
egyenletes belégzést három másodperc után megszakítjuk, utána
visszatartjuk három másodpercig, majd ismét belélegzünk három
másodpercig, majd visszatartjuk három másodpercig, végül
kilélegezzük hat másodpercig. Először a belégzés időtartamát
két részre bontjuk. Ahogy a gyakorlás fejlődik, az időtartamot
még több egyenlő részre osztjuk, közte légzésszünetekkel. Így
ebben a módszerben a belégzés és a visszatartás lépéseit
kombináljuk, megfelelő számú, azonos hosszúságú részre bontva
őket, minden belégzési szakaszt egy rövid légzésvisszatartással
követve, de a kilégzés egyben történik. A vilómában a
belégzés az egyenletes, viszont a kilégzést osztjuk egyenlő
hosszúságú részekre, légzésvisszatartással, azaz báhja
kumbhakammal kombinálva.
A
fenti módszereket végezhetjük a szamavritti és a
visamavritti pránájámában is. Amikor eldöntöttük, hogy
hány lépést végezzünk, a belégzés, belső légzésvisszatartás,
kilégzés, és külső légzésvisszatartás normális hosszát
elosztjuk ezzel a számmal, és megkapjuk a szakaszok számát
mindegyik fázisban. Amikor a belégzés és a kilégzés is
lépésekre van osztva, az a pratilóma módszer.
Így
a pránájáma összes fő típusát végezhetjük a következő
módokon:
- Szamantrakam (mantrával kísérve)
- Amantrakam (mantra nélkül)
- Szamavritti (aznos hosszúságú fázisokkal)
- Visamavritti (különböző hosszúságú fázisokkal)
- Anulóma (szakaszokra osztva a belégzést)
- Vilóma (szakaszokra osztva a kilégzést)
- Pratilóma (mindkét légzésfázist szakaszokra osztva)
Mindegyik
típus és módszer esetében az alaphossz és a körök száma
növekedni fog a gyakorlás fejlődésével együtt.
A
pránájáma végzése az anulóma, vilóma és
pratilóma módszerrel, ahogy fent leírtuk, vagyis több
lépésre osztva, nagyon hasznos, és mivel az elmének folyamatosan
oda kell figyelnie a lépésekre, ez a koncentráció gyakorlásában
is segít. Megjegyzés: Észrevehetjük, hogy minél teljesebben
végezzük a belégzést, annál könnyebbé válik a
légzésvisszatartás (antar kumbhakam), és minél
teljesebben fújjuk ki a levegőt, annál könnyebb lesz a báhja
kumbhakam végrehajtása.
A
pránájáma tíz típusa közül hét típussal
foglalkoztunk, és hármat kihagytunk - a bhramarít, laharít
és a múrccshát. Ezek technikája és hatásai csak fizikai
szintűek és még ott sem túl tartósak. Valamint hajlamosak
lassítani a spirituális fejlődést, és így nem illenek bele e
könyv célkitűzésébe.
A
jóga nyolc lépése közül az első kettő, a jama és a
nijama a fizikai és erkölcsi tisztasággal kapcsolatos, ami
elősegíti a megfelelő etikai sztenderdek fenntartását. A
következő két lépés az ászana és a pránájáma,
melyeket az eddigi fejezetekben tárgyaltunk. Még négy lépés van
hátra: a pratjáhára, dháraná, dhjána és a
szamádhi. Az utolsó három legfőképpen az elme képzésével
foglalkozik, míg az első négy elsősorban fizikai alapú. Az
ötödik lépés - a pratjáhára – kapcsot képez a fizikai
szintre ható gyakorlatok és az elmére ható gyakorlatok között.
Az első négy lépésben a fizikai gyakorlatok segítenek az elme
elcsendesítésében. Ezután elérünk arra a szintre, ahol magát
az elmét kell használni a gyakorlás során, és meg kell tanulni
uralni. A fizikai gyakorlatok esetében egy külső néző is képes
látni a gyakorlatokat, és észlelni, hogy helyes-e a végrehajtás.
A mentális gyakorlatok esetében azonban a haladás nem látható
kívülről, hanem magának a gyakorlónak kell figyelemmel kísérnie
és megtapasztalnia a fejlődését. De a guru irányítása ebben az
esetben még fontosabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése