-->
Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:
"A
légzésszabályozás során a váltott orrlyukak elzárására az
ujjainkat használjuk, illetve a légzésvisszatartásnál is mindkét
orrlyuk befogására. A jóga-szentírások szerint az ujjak
használatának helyes módja az, ha behajlítjuk a jobb kezünk
mutató- és középső ujját, megérintve a tenyerünket, és a
többi ujjunkat nyújtva tartjuk. A hüvelykujjat a jobb orrlyukra
helyezzük, a másik két nyújtott ujjunkat pedig a bal orrlyukra.
Ezeket az ujjainkat az orrunk közepe felé kell elhelyezni, hogy
amikor megnyomjuk, akkor érezzük a belső csontot, és egy kicsit
lefelé tudjuk húzni az orrunkat, és az arcizmainkon is érezzük a
húzó hatást a szemünk alatt. Ezt a kéztartást mrigi múdrának
nevezik.
Szúrjabhédana
Ezt
a pránájámát azért nevezik így, mivel megszünteti
azokat az akadályokat a testünkben, melyek a test hőjének és
fényének megfelelő szabályozását zavarják. Mindkettő a Nap
attribútuma. Ha nem gyakoroltuk és váltunk mesterévé ennek a
pránájámának először, akkor nem reménykedhetünk a
többi pránájáma teljes hatásában. Így ennek a
pránájámának a gyakorlását nagyon dicsőítik és az
első fontos lépésként hangsúlyozza Szvátmáráma a Hatha-jóga
Pradípikában.
Technika:
Helyezzünk egy puha párnát a földre, és arra üljünk
le. Üljünk padmászanában. Helyezzük a jobb kezünk ujjait
az orrnyílásokra a fent leírtak szerint. Enyhén nyomjuk meg a
jobb orrnyílásunkat a hüvelykujjal, a bal orrnyílást pedig
teljesen zárjuk el a két másik kinyújtott ujjunkkal, és lassan
szívjuk be a levegőt. Lélegezzünk be olyan lassan, amennyire csak
lehetséges. A pránájáma teljes gyakorlása alatt fenn kell
tartani a múla bandhát, vagyis húzzuk be az alhasunkat. A
belégzés befejezése után tartsuk a dzsálándhára bandhát.
Mindkét orrnyílásunkat jól zárjuk el a hüvelykujjal és a másik
két egyenes ujjunkkal, enyhén lefelé húzva az orrunkat, hogy
megnyújtsuk az arcizmokat és visszatartsuk a légzést. A sásztrák
azt tartják, hogy annyi ideig kell visszatartani a levegőt, amíg a
belélegzett levegő el nem tud terjedni a hajunk végéig és a
körmeinkig. De kezdő szinten ne kíséreljük ezt meg, mivel nagyon
fontos, hogy ezek a vinom levegőcsatornák ne sérüljenek meg. A
parányi légcsatornák védelme érdekében az is fontos, hogy a
belégzés és a kilégzés is legyen lágy, és ne erőteljes vagy
erőszakos. Miután visszatartottuk a levegőt addig, ameddig tudtuk
kényelmetlen érzet nélkül, engedjük kinyílni a bal orrlyukat,
és lassan, nagyon lassan fújjuk ki a levegőt. A kilégzés
kezdetekor aktiváljuk az uddíjána bandhát, ami azt
jelenti, hogy befelé kell húzni az alhasunkat, és a kilégzés
folyamatával együtt a hasfalunk felső részét is húzzuk befelé
és fölfelé, hogy a kilégzés és a bandha teljes beállása
egyidejű legyen.
A
gyakorlás korai szakaszában fájdalmat érezhetünk a köldök,
máj, lép és a napfonat környékén.
Ebben
a pránájámában a belégzés mindig a jobb orrnyíláson
keresztül történik, a kilégzés pedig a bal orrnyíláson
keresztül.
A
laharí és sítalí pránájámák kivételével a
többi típusú pránájáma esetében az alábbi bandhákat
kell betartani: dzsálándhára bandha, uddíjána bandha,
és múla bandha. A múla bandhát a pránájáma
végzésének teljes időtartama alatt fenn kell tartani. A
dzsálándhára bandhát belégzés után kell felvenni és
kitartani. Az uddíjána bandhát kilégzés közben kell
végrehajtani, ahogyan fentebb részleteztük: A mozdulatot a
kilégzéssel egy időben kezdjük el, és a kilégzés végére
fejezzük be."
(Megjegyzés:
A múla bandha tradicionális értelmezésben a gátizomzat fölfelé
húzását jelenti. Ezt kell végezni a pránájáma gyakorlás
teljes időtartama alatt. Az alhas behúzása már az uddíjána
bandha részét képezi, és a kilégzés alatt, illetve a báhja
kumbhaka során kell végezni. A dzsálándhára bandha tradicionális
alkalmazása az antara kumbhaka alatt kötelező, mivel megóvja a
fejünket attól, hogy túl sok prána szökjön bele, ami
betegségeket idézhet elő.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése