"Jóni múdrá
A sanmukhí
múdrát „hatarcú” múdrának is nevezik, mivel
elősegíti a hat csakrán történő meditációt. Ugyancsak a
nádánuszandhána, a belső hang hallgatásának elsődleges
módja. A hatha-jógik, például Górakhnáth a szamádhi
elérése elsődleges módjának tartották, de a belső hang jógáját
még olyan, egymástól eltérő személyiségek is nagyra tartották,
mint Sankara és Kabir.
Fogjuk be a
füleinket a hüvelykujjainkkal, a szemeinket a mutatóujjainkkal és
az orrlyukainkat a középső ujjainkkal. Most helyezzük a
gyűrűsujjunkat a felső ajkunkra, a kisujjunkat pedig az alsóra.
Emeljük meg az orrcimpáinkat a középső ujjak segítségével és
lélegezzünk be az orrunkon keresztül. Egyes szövegek a
hollócsőr-múdrán keresztül ajánlják a belégzést
(amikor az ajkainkból hollócsőrt formázunk). Őszintén szólva
ezt zavarónak találtam, mivel hamar kiszárad a szánk. Helyezzük
vissza a középső ujjainkat az orrnyílásokra és utána végezzünk
légzésvisszatartást. Ha több, mint 10 másodpercig tartjuk vissza
a levegőt, akkor tudnunk kell használni a dzsálándhára
bandhát, melyet a „Pránájáma: a jóga légzése”
című könyvemben írtam le. Most ismét lélegezzünk ki a középső
ujjak megemelésével. A Gheranda Szamhitá (3.37-42) továbbá
azt javasolja, hogy kontempláljuk a hat csakrát, ejtsük ki a
hamsza mantrát, keverjük össze a pránát (a felfelé
áramló életerőt) az apánával (a lefelé áramló
életerővel), és végül emeljük fel a Kundalinít a szahaszrárába
(koronacsakrába). Ezekkel a szavakkal Gheranda szeretné kifejezni,
hogy a múdrát nem csak azáltal hajtjuk végre, hogy egy
vicces kézmozdulattal betakarjuk az arcunkat, hanem hogy a magasabb
jóga összes aspektusa belsőleg együttműködik benne a szamádhi
elérése érdekében. Mindezt leírtam a „Jóga-meditáció”
című könyvemben. Ha helyesen gyakoroljuk, akkor itt minden jelen
van, a hat csakrán történő meditáció, a hamsza mantra
kiejtése, a prána (felfelé áramló életerő) és az apána
(lefelé áramló életerő) egyesítése, és végül a Kundaliní
felemelése a szahaszrárába, ami a szamádhit
eredményezheti. Ezek a múdrák nem trükkök vagy
rövidítések a célhoz, hanem az eddigi munka betetőzését
jelentik. A kulcs ismét az, hogy radikális mértékben meg kell
változtatni az elmét és meg kell találnunk a lényünk legbelsőbb
lényegét, a szívünket (hrit). Ha kizártuk a külvilágot
és felkészítettük az elmét, akkor az száguldva elindul, hogy
találkozzon az önvalóval. A következő fejezetben az egyes
szamádhik belső állapotait fogom leírni."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése