"A pránájáma tudománya a prána mozgatásának megfelelő módszereivel foglalkozik. A gyakorlatok a prána nyújtásából, irányításából stb. állnak a szabályozott légzés által. Így a szabályozás általában négy lépésben történik: 1. belégzés; 2. belső légzésvisszatartás; 3. kilégzés; és 4. külső légzésvisszatartás. Ha ezeknek a lépéseknek a hossza azonos, akkor a pránájámát szamavrittinek nevezik, más esetekben visamavrittinek. A szamavritti pránájáma az általános egészséget és jólétet eredményezi. Amikor speciális eredmények szükségesek, akkor a visamavritti pránájámát kell gyakorolni. A fent említett négy szinten túl van egy ötödik szint, a kévala kumbhaka, de ezt a szintet csak akkor lehet gyakorolni, ha már magas szintet értünk el. A rádzsa-jóga szerint tízféle pránájáma létezik. Ezeket itt felsoroljuk:
- Szúrjabhédana
- Uddzsájí
- Nádisódhana
- Sítkarí
- Sítalí
- Bhramarí
- Laharí vagy pláviní
- Kapálabhátí
- Bhásztriká
- Múrccsha
Míg a
Góraksa-szamhitá és sok más szaktekintély mind a tíz
fent említett pránájámát elfogadja, Szvátmáráma a
Hatha-jóga Pradípikában csak nyolcat fogad el, kihagyva a
laharít és a múrccshát.
Ezek közül az
első három a testet, az elmét és a lelket fejleszti. Az
eredmények lassan nyilvánulnak meg, de hosszú ideig tartanak. A
többi hét csak a test jólétét segíti elő. Gyors eredményeket
adnak, de nem tartanak ki sokáig. A pránájáma különböző
lépéseinek szabályozása érdekében bizonyos mantrák mentális
ismételgetésével végezzük a számolást. Általában olyan
mantrát alkalmazunk, ami nem túlzottan hosszú. Ha nincs
meghatározott mantra, akkor az „aum” vagy „Ram” rövid
szótagokat használhatjuk a számoláshoz. A mantra mentális
ismételgetésével együtt végzett pránájámát
szamantrakamnak nevezik, míg az egyéb pránájámákat
amantrakamnak vagy tantrikamnak nevezik. A pránájáma
végzésének három módja van, az anulóma, vilóma
és a pratilóma. Ezeket a tanárnak kell előírnia a tanuló
erkölcsi előrehaladásának függvényében.
Ezek
a módozatok irányítják és szabályozzák az elmét, hogy
progresszív módon tudjon haladni az erény útján. A pránájáma
gyakorlását nem szabad addig elkezdeni, amíg nem értünk el
meglehetős haladást egyes ászanákban, legalább az ülő
pózokban, vagyis amíg nem tudunk elegendő ideig ülni valamelyik
ászanában. Ezt a feltételt Patandzsalí kiemeli a
Jóga-szútra 2.49-ben. Ugyanezt teszi Szvátmáráma
a Hatha-jóga Pradípiká 2. fejezetében. Az ászanák
elsajátítása nélkül a bandhák végzése nem lehetséges,
a bandhák nélkül pedig nem lehetséges a pránájámák
gyakorlása Góraksanátha szerint. Az ászanák közül a
padmászana a legjobb. A bandhák közül három fontos
a pránájáma gyakorlásához. Ezek a dzsálándhára
bandha (állzár), amikor az állunkat a szegycsonthoz nyomjuk,
amilyen lentre tudjuk, és így nyomást gyakorolunk a pajzsmirigyre.
Múla bandha: a gát felemelése és uddíjána bandha:
a has alsó és felső részének behúzása, amennyire lehetséges."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése