"A pránájáma gyakorlásában három szint van. Ezek a következők: múrccsha, mrita és baddha.
Múrccsha
avaszthá: ez az az állapot, amikor a prána öntudatlanul
működik, mint például a normális mélyalvás idején. Sok dolog
miatt veszíthetjük el az öntudatunkat, például mérgek,
mámorítószerek, betegség, normális mélyalvás egészséges
testben stb. Amivel most fogunk foglalkozni, az a normális mélyalvás
állapota egészséges testben. A mély álomnak ebben az állapotában
az energia, ami általában kiárad a dzsívátmából a
normális ébrenléti órák alatt, visszatér a nyugvóhelyére a
szív gödrébe. Ugyanezt az állapotot akkor is elérhetjük, amikor
ébren vagyunk, a múrccsha pránájáma gyakorlása által.
Ebben az állapotban a dzsívátmá elmerül a Paramátmában.
Mrita
avaszthá: ez a nádí-sódhana pránájáma azon
fokozata, amikor a báhja kumbhakam alatt felemeljük a pránát
a szusumnán keresztül és hagyjuk megpihenni a
szahaszrára-csakrában. Amikor így megállítjuk a pránát,
az elme Istenre koncentrál, vagy a durva vagy a finom formájában.
A koncentráció először a formával rendelkező Istenre irányul,
minden pompájában, majd ahogy a gyakorlás halad, az elme a
formájának egy bizonyos részére koncentrál, majd végül az elme
elveszíti tudatosságát. Ezen a szinten az egyén beleolvad
Istenbe. Szatszampatti – ezen a szinten az egyén legyőzte
a halált.
Baddha
avaszthá: Amikor az uddzsájí, nádí sódhana
vagy szúrja bhédana pránájámát végezzük, és az
antarakumbhakam közben több, mint 64 másodpercig képesek
vagyunk visszatartani a lélegzetünket, elérjük ezt a szintet. E
szint gyakorlása növeli az energiánkat. Összegzésképpen: A
múrccsha meggyógyítja a betegségeket, a mrita legyőzi
a halált, a baddha pedig növeli az energiaszintet.
A
pránájáma tudománya
Mielőtt
rátérnénk a pránájáma tudományára, szükséges
megérteni a prána fogalmát a jóga tudományában. A jóga
szerint a prána az energia finom formája, mellyel minden
egyén rendelkezik az élete során. Ez nem a közönséges levegő,
amit belélegzünk, sem az átman, ami minden cselekvés
megfigyelője. Ez a prána, ami mindenki számára különálló,
minden külső és belső érzékünk működését irányítja,
például a látás, hallás, megértés, akarat erejét. Ezt a
pránát meg lehet erősíteni a megfelelő gyakorlatokkal és
így az érzékeink élesebbek lesznek, hosszabb életre, egészségre
és erőre teszünk szert."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése