"A két problémás állapot az 1.19. szútrában azonban arra utal, hogy megzavart a hatalmunk és a misztikus látásmódot a saját egoisztikus céljainkra használjuk; vagyis valakivé vagy valamivé „szeretnénk válni”. Ebbe értendő az, ha a spirituális karrier létráján kapaszkodunk felfelé. Hasonlítsuk ezt össze az 1.10. szútrával: „A mélyalvás változása a nem-létezés szándékán nyugszik.” Itt ismét megjelenik a „nem-létezés”. Azért „nem-létezés”, mert mi (a leglényegibb belsőnk, a tudatunk)Isten formájára és hasonlatosságára van teremtve. Nem kell semmivé sem válnia; már tökéletes, örök, és végtelen. Amikor a mélyalvás állapotában vagyunk Isten ölelésében, akkor nem kel semmivé sem válnunk, mert már minden vagyunk.
Megjegyzés: Az elme három állapotaként az ébrenlét (dzságrata), álom (nidrá) és mélyalvás (szusupti) állapotát szokták említeni. A felfügesztett elmeállapot (niródha) azonban sok mindenben különbözik a mélyalvástól. A mélyalvás elmeállapotát minden élőlény átéli az éjszakai alvás álom nélküli időszakában, illetve a teremtés megyilvánulatlan állapotában, amikor a tudat visszaáramlik a prakritibe. A tárgy nélküli szamádhi állapota azonban merőben más, mivel sokkal tudatosabb. Míg a mélyalvás állapotában az élőlény tudata „hibernált” állapotba kerül, és nem tudatos saját létezéséről sem, hát még az isteni teljességről, a tárgy nélküli szamádhi állapotában az élőlény csakis önmagáról, azaz a tudatról tudatos, mely azonban, az egyéniség korlátai fölé emelkedve az egész Létezés egységét tapasztalja.
Mielőtt
áttérnénk a következő szútrára, mely elmagyarázza, hogyan
kerülhetjük el ezeket a zsákutcákat, nézzük meg gyorsan, hogy
mi ez a két állapot. Az első a vidéha, ami „Test
nélkülit” jelent. Ez egy olyan lény, akinek nincs teste, és bár
nem kellene „itt” lennie, nem tud mást tenni, mint a testet
öltött lények elméjével játszik. Nem azt akarom kijelenteni,
hogy az összes lény, akit „lecsatornáznak”, szélhámos, de
nem bízzunk meg minden egyes különleges hangban, ami megszólal a
fejünkben. Ahogy az egyik tanítóm mondta: „Csak azért, mert
halottak, még nem biztos, hogy bölcsek is.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése