"Ezzel szemben az objektív szamádhi a világ valódiságának megtapasztalásához vezet. Itt nincs helye a spirituálisan motivált menekülési vágynak. Mint a hogyan a bennszülött kultúrák is, az objektív szamádhi képes visszavinni bennünket abba az elbűvölt állapotba, amikor azt látjuk, hogy minden létező valójában szent és hogy az egész világ, minden egyes légzés, minden pillanat egy csoda és egy jelenés. Ne tévesszük azonban ezt össze a modern materializmussal. A materializmus elutasítja a tudat és az elme létezését a testtől különálló kategóriaként, az elmét ás a tudatot az anyagra redukálva, pontosabban az agyban zajló bioelektromos és biokémiai folyamatokra. A jógi nem használja ezeket a szamádhi második típusában. A tárgy nélküli szamádhi azt mutatja meg, hogy a tudat, a lélek és az önvaló örök, változatlan, határtalan, és tulajdonságok nélküli; mindazonáltal ugyanolyan valóságos, mint a világ, bár nagyon különbözik tőle.
Ezért
tekinthető a jóga dualista filozófiának? Elfogadja a teremtés
két különböző kategóriájának létezését. A legtöbb
filozófia nem dualista, hanem monista, ami azt jelenti, hogy mindent
egy kategóriára redukálnak. A monista iskolákat szintén két fő
irányzatra lehet osztani? Az idealista és materialista iskolákra.
Az idealista filozófiák az anyagot az elme/tudat/én elvére
redukálják, mint ahogy a korai buddhizmus, az advaita védánta,
vagy az európai idealizmus teszi. Lényegében úgy gondolják, hogy
a világ és az anyag csupán az elme elképzelései, vagy hogy nincs
az elmétől különválasztható, független létezésük. Másfelől
vannak olyan iskolák is, melyek a tudatot/elmét redukálják
anyaggá, mint például a tudományos empiricizmus (a nyugati
tudomány), és a történelmi materializmus (kommunizmus). E
filozófiák állítása szerint a tudat/szellem/elme nem létezhet
az anyagtól függetlenül; például a tudati jelenségeket
tipikusan az agyban keletkező biokémiai és bioelektromos
áramlatokra redukálják. Bár az idealisták és a materialisták
sok pontban nem értenek egyet, mindkét megközelítés monista
abban, hogy a világot egyetlen kategóriára redukálják, legyen az
a gondolat vagy az anyag.
Ugyanakkor
vegyük észre, hogy a szamádhik két fő kategóriára
osztása nem szabadon választott, hanem valószínűleg a
jóga-rendszer legfontosabb vonása. Lehetővé tette a jüga
számára, hogy az egész anyagvilágot szent, kikristályosodott
szellemként lássa, de ugyanakkor elfogadja, hogy minden egyénnek
van egy örök és isteni belső magja, amely változatlan marad,
bármilyen megnyilvánuláson vagy megtestesülésen halad is
keresztül."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése