"Az 1.25. szútrában Patandzsalí azt mondja: „Az Egyben (az ísvarában) a mindentudás felülmúlhatatlan.” Ez azt jelenti, hogy minden tudás (ami törvényes, azaz összhangban áll az Isteni Törvénnyel) Istenben nyugszik. Az összes fizikai törvény, a gravitáció, a világ felépítése a legkisebb atomtól kezdve a kvazárokig, az élet teljes keletkezése, a DNS, a periódusos rendszer, az elme felépítése, hogy mi a tudat, és az összes szakrális tudás a harmonikus életről – mindez Istenben nyugszik. Isten nem ismerheti a pszichózist vagy bármit, ami ellentétben áll az isteni törvénnyel. Ahogy az előző szútrában is rámutattunk, az összes állapot, mely a feltételekhez kötöttségen alapul, a szenvedés okai, a karma stb. azon a hamis feltételezésen alapulnak, hogy a test vagyunk, és nem a határtalan tudat. Mivel ezek az állapotok Isten törvényén kívül esnek, egyik sem érintheti meg Istent, és Isten nem is érezheti vagy tapasztalhatja őket.
(Megjegyzés:
Maehle itt ugyanabba a hibába esik, mint az előző szútrák
magyarázatánál: Istent a tökéletességre igyekszik korlátozni,
holott Isten a tökéletlenségben, a feltételekhez kötöttségben,
a káoszban és a pusztításban is teljes mértékben jelen van,
tapasztalja és irányítja azt. Ennek a kettősségnek csak az
egyéni lelkek tudatossága szempontjából van jelentősége, mivel
a káosz felől a harmónia irányába történő törekvésük maga
a spirituális fejlődés folyamata. Amellett, hogy Isten szervesen
áthatja a feltételekhez kötött tudatállapotokat is, Őt ezek
valóban nem kötik meg úgy, mint az egyéni lelket.)
Azért
értem meg a félelmedet, mert megtapasztaltam a félelmet. Megértem
a fájdalmadat, mert átéltem a fájdalmat. Te emlékeztetsz ezekre,
és azt mondhatom: „Igen, én is átéltem ezt. Tudom, hogy milyen
érzés.” Istennel kapcsolatban nem ez a helyzet. Mivel Isten nem
érzékelheti ezeket az állapotokat, és mivel ellentétben állnak
a természetével, Isten nem siethet a segítségünkre. Nincs
értelme azt mondani, hogy a világ mai helyzete és az összes
szenvedése azt bizonyítja, hogy nincs Isten. Isten nem tudatos
másról, csak a teljes tökéletességről. Mi teremtettük a saját
szenvedésünket és nekünk kell kiszabadítani magunkat belőle."
(Megjegyzés:
Ez a gondolat megint csak deista hangvételt üt meg: 2Isten
magára hagyta a tökéletlen világot, amit teremtett, nem érzékeli,
nem irányítja, a mi feltételekhez kötött létezésünk
szempontjából halottnak tekinthető.” Isten pontosan érzékeli,
tudja, átéli, és irányítja az összes fájdalmat,
tökéletlenséget, félelmet, amit az egyéni lelkek megélnek. Ezt
az iskolát is ő vezeti, és segíti is a tanulási folyamatban, bár
az kétségtelen, hogy nekünk kell a szabad akaratunkat helyesen
használni, hogy elindulhassunk a tudatosodás útján.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése