"Ezek után az 1.28. szútra kijelenti: „Az ÓM-ot ismételgetni kell és meditálni kell a jelentésén.” Amikor a hindi nyelvet tanultam Indiában az 1980-as években, egy első osztályos iskolai tankönyvből tanultam, és az egyik első mondat ez volt: „A risi (látnok) a folyó mellett ül és halkan énekli az ÓM-ot.” Sajnálatomat kell kifejeznem, hogy ezek a tankönyvek többé nem léteznek, és India őrült küzdelemben próbálja utolérni a Nyugatot. De miért? Tudtátok, hogy több embert ölnek meg a mostani gyermekfilmekben, mint a felnőtteknek szólókban? Úgy néz ki, hogy az erőszak, vagy legalábbis az erőszak iránti közömbösség új kultúráját terjesztjük. Hogyan fedezhetnénk fel újra az eredeti szerelmet a saját szívünkkel, amivel gyermekkorban rendelkeztünk? Hol van az ártatlan nevetés, az öröm, amit egy madár vagy pillangó láttán éreztünk, vagy a szerelmünk karjában átélt boldogság? Ezt az érzelmet az a tudás idézi elő, hogy a természet szerves részei vagyunk és hogy mi – a bolygó, a fák, a folyók, a hegyek, az állatok, és minden ember – egy család és egy teremtés vagyunk.
Patandzsalí
azt javasolja, hogy üljünk le egy folyó partjára, és halkan
énekeljük az ÓM-ot, ahogyan a bölcs tette az indiai tankönyvben.
Az 1.28-as szútra azt mondja, hogy énekeljük a szent
szótagot és meditáljunk és értsük meg a jelentését (lásd az
előző, 1.27-es szútrát). Egyszerűen addig énekeljük a
mantrát, amíg nem halljuk, hogy a szent hang, amit Isten kibocsát,
visszatér hozzánk. Meghallani az ÓM-ot azt jelenti, hogy
meghallunk minden hangot és az egész teremtést, ahogy belép és
egyesül ebben az egy hangban. Az ÓM az összes hullámforma anyja;
az ősrobbanás hangja.
K: Mit
értünk a szent szövegek alatt?
V: A
szanszkrit „sásztra” kifejezést fordíthatjuk „szent
szövegnek” vagy „szentírásnak”, de szó szerint azt jelenti:
„Az igazsághoz vezető út”. Azokra a szövegekre használjuk,
melyek emlékeztetnek az Istenhez fűződő kapcsolatunkra. Bár a
jógában ezt a kifejezést a szanszkrit, védikus vagy
tantrikus szövegekre vonatkozva használják, itt az
emberiség összes szent szövegére vagy spirituális hagyományára
fogom alkalmazni.
Ezután
az 1.29. szútra kijelenti:”Ettől [az ÓM éneklésétől]
a tudat befelé fordul és az akadályok megszűnnek.” Kultúránk
évszázadokon keresztül kifelé fordította a tudatunkat és
kigúnyolta a spiritualitást. Azt hallottuk, hogy a külvilág és a
természet leigázása fogja elhozni a felszabadulásunkat. Egyre
több ember ismeri el, hogy ez az elképzelés dugába dőlt, de az
emberiség még mindig errefelé tart. A szabadságot nem a javak
felhalmozásában vagy a természet leigázásában találjuk meg,
hanem belül. Az upanisadok őskorában az ÓM éneklése volt
a legnépszerűbb meditáció. Ennek a gyakorlatnak a részét képezi
annak a ténynek a fontolgatása, hogy az ÓM Isten hangja. Ha ezt be
tudjuk fogadni, meg tudjuk valósítani, akkor az ÓM elvezet az
akadályok megszűnéséhez és az Önvaló (tudat) megismeréséhez."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése