"Tapasz (képesség a kényelmetlenség elviselésére)
A
tapasz az az erő, mellyel el tudjuk kerülni a szükségtelen
tetteket. Számos modern problémánk megszűnne létezni, ha
abbahagynánk a fölösleges tettek végzését, mint például a
szükségtelen célok hajszolását vagy olyan dolgok kimondását,
amit később megbánunk. A tapasz az az erő, mellyel a spirituális
evolúciónkat elősegítő és megszilárdító tetteket hajtunk
végre. Amikor fejlődünk, egyes részeink előreszáguldanak, míg
más részeink, melyek számára kényelmes a jelen helyzet,
visszatartanak a fejlődésben. A tapasz az a képesség, hogy fenn
tudjuk tartani ezt a súrlódást és a diszkomfort ellenére is
bátran haladjunk előre.
Szvádhjája
(a tényleges önvaló keresése)
Az önvaló tanulmányozása azt jelenti, hogy az önvalót helyezzük az első helyre. Az őszinteség abban rejlik, hogy a valódi lényegünket keressük a kicsinyes időtöltések helyett, amikkel a modern társadalom igyekszik lekötni a figyelmünket. Celebeket ünneplünk ahelyett, hogy a saját életünk jelentőségét felismernénk Isten elérésében. Tévét nézünk és videojátékokat játszunk ahelyett, hogy saját magunk teremtenénk az életünket. A sporttal és unaloműző műsorokkal szórakoztatjuk magunkat, ami annak a jele, hogy nem élünk igazán. Azért múlatjuk az időt, mert unatkozunk, amíg el nem jön a halálunk órája, amikor is az elvesztegetett életünket siratjuk. Végkimerülésig dolgozunk, hogy megteremtsük a jólétet, és az eredmény idegösszeroppanás, depresszió vagy halálos betegség. Kik vagyunk? Mi a valódi azonosságunk? Mi az életünk célja? A szvádhjája e kérdések megválaszolását helyezi előtérbe, melyet nem adhatunk fel, még ha a valódi természetünk felfedésére irányuló ismételt kísérletek is kudarcot vallanak. A szvádhjája az az elhatározás, hogy e kutatás szolgálatának szenteljük az életünket.
Ísvara
pranidhána (Önmagunk Isten szolgálatába helyezése)
Erről
a 4. fejezetben fogok részletesebben írni. Meghódolni Isten előtt
annak három aspektusában - a Transzcendens Isten (nirguna
Brahman, vagy az Atya), az Immanens Isten (az Univerzum vagy az
Isteni Teremtőerő, a Sakti vagy az Anya), és az egyén (vagy
Purusa, a Fiú) szentháromságában - azt jelenti, hogy az egész
megnyilvánult kozmoszt Isten testének tekintjük és úgy bánunk
vele, minden élőlénnyel Isten gyermekeiként bánunk, és a saját
tudatunkat a Transzcendens Istenkét tapasztaljuk meg, melyen
keresztül bensőségesen kapcsolódunk és eggyé válunk Istennel.
Anélkül
is elérhetjük a szamádhit, hogy mindezeket a kiegészítő
technikákat alkalmaznánk, de minél többet hagyunk ki belőlük,
annál lassabban érjük el a sikert. Ezek az ágak vagy technikák
egyike sem eredményezi önmagában a szamádhit. Minél több
területet fedünk le, annál esélyesebb a siker. Patandzsalí az
1.14. szútrában foglalja össze a megfelelő hozzáállást
mindezekhez a gyakorlatokhoz: "A gyakorlás akkor szilárdul
meg, ha hosszú időn keresztül, megszakítások nélkül és
odaadással végezzük." Még ha a jóga összes ágában is
szilárdak vagyunk, ne várjuk a gyors sikert, hanem tartsuk fenn a
gyakorlásunkat örömmel és az Isten iránti szolgálat
hangulatában, amíg el nem érjük a sikert, bármennyi ideig is
tartson."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése