"Itt van néhány ötlet a bhávana (kultiváció) és a szankalpa (elhatározás) gyakorlásához. Isten mindannyiunk számára elérhetővé tette a szamádhi állapotait az idők kezdetétől. De mi mégsem követeljük magunknak, nem birtokoljuk, nem fogadjuk el, nem fogadjuk be őket. Igazából aktívan elutasítjuk ennek lehetőségét. Ez az elutasítás elsődlegesen az ehhez hasonló gondolati minták formájában történik:
- Isten nem létezik. (Akkor pedig hogyan taníthatna meg és részesíthetne a szamádhiban?)
- A szamádhi nem létezik. (Akkor hogyan érhetném el?)
- Nem érdemlem meg a szamádhi megtapasztalását. (Tehát nem is fogom megtapasztalni.)
- Jobban érdekel az étel, pénz, szex, hatalom, ingatlan, élvezetek, hírnév, stb. (Ebben az esetben ezeket fogjuk elérni, és nem a szamádhit).
Ahhoz, hogy
alkalmassá tegyük az elménket a szamádhira, a visszájára
kell fordítanunk ezeket a gondolkodási mintákat:
- Isten olyan mértékben tud tanítani engem, amennyire megvalósítom.
- A szamádhi a legbelsőbb természetem.
- A szamádhi születési előjogom és isteni kötelességem.
- Ha megtaláljuk Isten Királyságát (a szamádhit), akkor minden más meg lesz adva.
Ahhoz, hogy be
tudjuk vésni ezeket a lenyomatokat az elménkbe, minden nap végig
kell gondolnunk őket a meditációnk előtt vagy után, vagy ébredés
után, vagy lefekvés előtt. A bhávana és a szankalpa
elve az, hogy arra rögzítsük az elménket, amit el szeretnénk
érni, a jelen tökéletlenségeink helyett. Ezt az elvet számos
népszerű könyv oktatja, mely gyakran hibásan affelé irányít
bennünket, amit akarunk. A valódi titok abban van, hogy arra
koncentráljunk, amivé válni akarunk, és amit adni akarunk. A
legfelsőbb bhávana: „Az isteni szeretet megtestesülése
vagyok, és egy közvetítő, melyen keresztül az isteni szeretet
minden lényt besugároz.” A bhávana (kultiváció) lényege
az, hogy a határtalan intelligencia parányi részének képzeljük
magunkat (amik valójában vagyunk, csak esetleg az elménk nem áll
készen, hogy ezt elfogadja) és utána félreállunk, és engedjük,
hogy ez a szuper-intelligencia irányítsa az életünket.
Mitáhára
(jógikus étrend)
Erről a
témáról írtam a „Pránájáma: a jóga légzése”
könyvben, mivel a pránájáma nagyon érzékeny az étrendi
kihágásokra. Ahogy T. Krishnamacharya írta: „Ők [a gyakorlók]
mindig a helytelen étkezési szokások miatt veszítik el az
eredményeiket.”. Bár a pránájáma szempontjából a
legfontosabb, az étrend minden jógikus gyakorlatot befolyásol. Az
apána, a lefelé áramló életerő az egyik fő erő, amely
megakadályozza a Kundaliní felemelkedését (a másik a
gravitáció). A jógik olyan ételeket választanak, melyek a lehető
legkevésbé ingerlik az apánát, bár valamennyire minden
étel ingerli. Nem véletlen, hogy a legtöbb próféta és buddha
stb. hosszú időtartamokon keresztül böjtölt – főként a
csúcsélményeiket megelőzően. A böjt ugyancsak fontos szerepet
játszik a természeti népek, például az észak-amerikaiak vagy az
ausztrál bennszülöttek kultúrájában. A böjt azonban egy
kifinomult művészet, és nem szabad félvállról venni. Ha valakit
érdekel a dolog, akkor érdemes beszerezni egy könyvet, amit a
böjtben járatos orvos írt.
Azon túl, hogy
olyan ételekre szorítkozunk, melyek minél kevésbé ingerlik az
apánát (a zöldség és a gyümölcs az ideális), a jógikus
étrend három elven alapul: együnk keveset, ajánljuk fel az
ételünket Istennek, és csak szattvikus ételt együnk.
Magának az ételnek a minőségén kívül, minél többet
eszünk,annál erősebb az apána hatása. A könnyed test,
amely nincs annyira az apána hatása alatt, kisebb akadályt
jelent. Ezt magam is észrevettem, és sok bölcs, sámán és jógi
is alátámasztja.
A következő
kategória: együnk főként szattvikus ételeket. Ez hasonló
az apánikus ételek kerüléséhez, de nem ugyanaz. Az
apánikus ételek azok, amelyek erősítik a testre nehezedő
gravitációs erőt. A szattvikus ételek a ragyogást,
intelligenciát és a bölcsességet erősítik. Ezzel szemben állnak
a tamaszikus ételek, melyek hatására az elme tompa, nehéz
és rest lesz (ami hasonlít az apánikushoz); valamint a
radzsaszikus ételek, melyek hirtelen haragúvá,
szenvedélyessé, érzéki élvezetekre hajlamossá, gyulladttá,
egoisztikussá és kapzsivá tesznek. Az ételek elmére gyakorolt
hatását részletező listákat bármelyik, jógikus vagy
ájurvédikus étrenddel foglalkozó könyvben megtaláljuk, valamint
a „Pránájáma: a jóga légzése” című könyvem
„Mitáhára” című fejezetében.
Az utolsó
tanács pedig az, hogy ajánljuk fel az ételünket Istenek, ami azt
jelenti, hogy adjuk fel azt a képzetet, hogy az étel az, ami
táplál. Igazából isten az, aki megeszi az ételt, és sok millió
bonyolult folyamaton keresztül lebontja azt alkotóelemeire, és
utána csodálatos módon beépíti ebbe a bámulatos testbe, mely
ténylegesen él és működik. Megkérhetünk akár tízezer
biológust, hogy hozzon létre egy testet, amely képes mindarra,
amire a miénk, és tonnányi élelmiszert is adhatunk hozzá, de nem
fognak sikerrel járni. Isten az, aki az úgynevezett halott anyagból
élő testet készít; Isten az, aki működésben tartja ezt a
testet és lehetővé teszi, hogy gondolkodjon, szimfóniákat írjon
és lelkileg felemelő élményeket éljen meg, és végül elérje
az isteni tudatot. Ez egy csoda, és a jógik elismerik ezt a tényt
azáltal, hogy minden ételt felajánlanak az Egynek, aki fenntart
bennünket."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése