"54. Vadzsrászana (villám- vagy gyémánt-póz)
1.
Helyezzünk egy összehajtogatott, puha ruhát a padlóra. Álljunk
rá egyenes törzzsel, a térdek, bokák és a lábujjak összezárva.
Nyújtózkodjunk a karjainkkal a fejünk fölé, összekulcsolt
ujjakkal és felfelé fordított tenyerekkel.
2.
Belégzés közben emelkedjünk fel a lábujjainkra.
3.
Kilégzésre engedjük le magunkat a térdeink behajlításával, és
engedjük a térdeinket leereszkedni az összehajtogatott ruhára. A
mozdulat során a karjainkat végig tartsuk a fejünk fölött és a
gerincünk legyen egyenes és függőleges. A térdeink legyenek
összezárva és a sarkaink és érjenek össze, a belső talpélek
pedig legyenek függőlegesek.
4.
Végezzünk el egy mély belégzést.
5.
Kilégzés közben engedjük le a testünket úgy, hogy a fenekünk a
sarkainkra érkezik. Nyújtsuk ki a lábujjainkat hátra, úgy, hogy
a rüsztünk érjen a ruhához. A sarkaink érjenek össze. Tartsuk
az ujjainkat még mindig összekulcsolva, és a karjainkat engedjük
le, a könyökünkben behajlítva, a tenyereinket pedig helyezzük a
tarkónkra.
6.
Belégzés közben emeljük vissza a testünket és a karjainkat a 3.
pozícióba. Hajtsunk végre három kört.
7.
Amikor a testünket visszahoztuk az 5. pozícióba, belégzésnél
nyújtsuk ki a karokat a 3. pozícióba, de a fenekünket ne emeljük
fel a sarkunkról.
8.
Kilégzés közben hajlítsuk előre a törzsünket csípőben, és
helyezzük a homlokunkat a talajra, a kinyújtott karjaink pedig
érjenek a földhöz elől, amennyire csak lehetséges.
9.
Belégzés közben vegyük fel ismét a 7. pozíciót. Hajtsunk végre
három kört a 8. és 9. mozdulatokból.
10.
Amikor visszatértünk a 7. pozícióhoz, helyezzük a tenyereinket a
testünk két oldalára, kb. 12 hüvelykkel a lábujjak mögött, és
kb. 18 hüvelyk távolra egymástól. Az ujjaink legyenek összezárva
és mutassanak előre. Nyújtsuk ki a karjainkat a könyökök
kiegyenesítésével.
11.
Belégzés közben emeljük meg a testünket, és hajlítsuk hátra a
fejünket, amennyire lehetséges. A térdeink továbbra is érjenek a
földhöz.
12.
Kilégzés közben engedjük le a testünket és térjünk vissza a
10. lépéshez. Hajtsunk végre három kört a 11. és 12.
pozíciókból. Megjegyzés: Miközben ezt az ászanát
végezzük, tartsuk zárva a szemeinket és a szánkat, hogy az elme
ne kalandozzon el.
13.
Helyezzük el a két tenyerünket a testünk két oldala mellett a
lábainkhoz közel, összezárt és előre mutató ujjakkal, és
emeljük meg a csípőt a térdek kiegyenesítésével, a testünk
pedig legyen merőleges a lábszárakohoz képest. Belégzés közben
egyenesedjünk fel és térjünk vissza a függőleges helyzetbe.
14.
Pihenjünk meg.
Megjegyzés:
Az összes "tan"-póz
esetében fontos, hogy azonnal végezzük el a kontrapózt. A
megfelelő kontrapóz mindegyik ászana
után meg van adva. Tan-ászanák
azok, amelyek nyújtják az idegeket, például a pascsimóttánászana
a test hátulsó oldalán nyújtja és egyenesíti az idegeket, míg
a púrvóttánászana
-
a megfelelő kontrapóz - a testünk elülső oldalán nyújtja az
idegeket. A fenti ászana
valamivel nehezebb változatát alább ismertetem. Ezt a pózt
Góraksanátha tanította.
Technika:
1.
Vegyük fel ugyanazt a pózt, mint a pascsimóttánászanában.
2.
Helyezzük el a tenyereinket előrenéző ujjakkal kb. 12
hüvelyknyire a fenekünk mögött és kb. 18 hüvelyk távolságra.
3.
Egyenesítsük ki a karjainkat, vagyis a könyökünket. Belégzés
közben hajlítsuk előre a törzsünket csípőben, a törzset
egyenesen tartva, amíg a homlokunk nem ér a térdeinkhez, vagy
annyira lent a lábszárainkhoz, amennyire lehetséges. Tartsuk
összezárva a térdeinket és ne emeljük fel a földről.
4.
Vegyünk mély levegőket.
5.
Belégzés közben emeljük vissza a törzsünket a 2. pozícióba.
(Krishnamacharya
több dolgot kiemel e póz magyarázatakor. Az egyik az, hogy bár a
vinyászákat nem számolja szanszkrit nyelven, a póz itt is álló
szamaszthitiből indul. A másik az, hogy a gyakorlás során az
egyes rész-pózokat, és azok kontrapózait 3-3 alkalommal
ismételteti meg (3-5.; 7-8.; 11-12. vinyászák). Ezzel bemutatja
azt, hogy a cél függvényében a gyakorlást végezhetjük nagyon
statikus módon (akár 10 percig kitartva egy-egy ászanát), vagy
nagyon dinamikusan is (5-6 légzésig maradva egy pózban, vagy
belégzésre és kilégzésre oda-vissza mozogva a vinyászák
között). Ugyanakkor hangsúlyozza azt az általános elvet, hogy a
pózt kövesse azonnal a kontrapóz, melynek energetikai és
kinetikai hatása ellensúlyozza az eredeti pózt, és így
könnyebben beáll az egyensúlyi állapot. A harmadik a
"tan"-ászanák hangsúlyozása, melyek egyenes nyújtásokra
utalnak a test egyes részein. Amikor az idegek nyújtásáról
beszél, itt elsősorban az izmok, inak, szalagok és izompólyák
nyújtására kell gondolni, mely során természetesen a bennük
futó idegek is nyúlnak. Emellett a nádík, vagy az egyes
energiacsatornák is stimulációt kapnak a nyújtás során.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése