Újabb részlet Gregor Maehle Szamádhi-könyvéből:
"A
nagy szabadság az emberi lény két legbelsőbb rétegében érhető
el, De ahhoz, hogy elérjük, a három külső rétegnek átlátszónak
kell lennie; át kell tudni látni rajta, mint egy áttetsző
kristályon, vagy egy csendes felszínű, tiszta vízen. Az a mód,
ahogyan a civilizációnk, a társadalmunk és az oktatásunk meg van
szervezve, olyan feltételekhez kötöttséget és karmát hoz létre,
mely elhomályosítja a külső rétegeket; és így nem láthatunk
át rajta a legbelső önvalónkig. Mélyen legbelül tudjuk, hogy
Isten képére és hasonlatosságára készültünk, de hány olyan
ember van manapság, aki ezt látja, érzi, éli? A legtöbb modern
ember nem tud összekapcsolódni a saját magán belül található
béke és öröm forrásával. Bár sohasem lehetünk valóban
teljesen külön Istentől, a feltételekhez kötöttségünk
elhitethet velünk, hogy Isten nincs velünk és egyedül vagyunk,
vagy, ahogy Friedrich Nietzsche mondta, hogy "Isten halott".
Ez egy illúzió. Csak helyre kell állítanunk a három külső
réteg eredeti átlátszóságát, hogy tisztán belelássunk a
mélységeinkbe.
A
pancsakósa modell három külső rétege a test, légzés (a
pránikus réteg) és az elme. A fátyolozottságot vagy homályt
azok az akadályok hozzák létre, melyek a feltételekhez kötöttség
megnyilvánulásai. és ezek az akadályok ebben a három rétegben
találhatóak (1.31-es szútra).
Ahogy a 2. fejezetben megtanultuk, az összes akadálynak van
fizikai, pránikus és mentális komponense; és így a leküzdésükhöz
is mindhárom komponenst kell egyidejűleg (nem egymás után)
eltávolítani. Az ászana
az a technika, melyet az akadályok és a feltételekhez kötöttség
fizikai komponensének legyőzésére használhatunk. A pránájámát
az akadályok és a feltételekhez kötöttség pránikus
komponensének legyőzésére használhatjuk. A mentális komponenst
a Kundaliní- és csakrameditáció által függeszthetjük fel. A
technikák e három kategóriáját együttesen kell látni és
alkalmazni, és nem külön-külön.
Mivel
túlzottan megterhelőnek tűnhet e három komplex rendszer
elsajátításának elkezdése egyszerre, sorrendben is tanulhatjuk
tipikusan az ászanával
kezdve. De idővel, miután már valamennyire jártassá váltunk
bennük, a technikákat együtt kell gyakorolni és le kell küzdeni
a tendenciát, hogy leakadjunk csak az ászana
vagy csak a meditáció gyakorlásánál. Amikor a három külső
réteget sikerült megtisztítani és felkészíteni, következetesen
el tudjuk érni a szamádhit.
Előtte mindig nehezen elérhető, önbecsapás vagy fantázia lesz
csupán. Most vizsgáljuk meg ezt a három alap jóga-technikát és
a jelentőségüket a szamádhi
szempontjából. Ezután a kiegészítő jóga-technikák leírásával
folytatom, melyek e három alaptechnikát támogatják."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése