"A sírsászanában általában nem kell kumbhakát végezni (eleinte), bár két másodpercnyi antara és báhja kumbhaka automatikusan megtörténik, amikor a mély belégzésről a mély kilégzésre váltunk, és vissza. Az automatikus szünet alatt létrejön a kumbhaka. Amikor már fejlett a gyakorlásunk és szándékosan gyakoroljuk a kumbhakát, az antara kumbhakát végezhetjük öt másodpercig minden körben, a báhja kumbhakát pedig tíz percig. A szarvángászanában ne gyakoroljuk szándékosan az antara kumbhakát, de a báhja kumbhakát gyakorolhatjuk öt másodpercig minden körben. Ezek a mély légzések az ászanával együtt segítenek lelassítani a légzés gyakoriságát, ami pedig meghosszabbítja az életet. Sajanácsárja előírja, hogy a mély légzések száma ne legyen kevesebb napi 320-nál. Ezt a számot eloszthatjuk a nap folyamán – valamennyit elvégezhetünk az ászanákkal együtt reggel és este, valamennyit a pránájámával együtt, reggel, délben, este és éjfélkor, vagy amikor szabad időt találunk rá.
Pránájáma
Az
indiai jóga-írások szerint az ember élete eleve elrendeltetett és
bizonyos számú lélegzetvételben van meghatározva, nem pedig
életévekben, hónapokban és napokban. Így az ember szabad
akaratától és erőfeszítésétől függ, hogy növelje az
élethosszát a pránájáma gyakorlása által. Az ember normális
esetben napi 21600 lélegzetet vesz. Ha az eleve elrendelt lélegzetek
számát elosztjuk ezzel a számmal, akkor megkapjuk az ember
normális élethosszát években, hónapokban és napokban. Ha
azonban az erőfeszítésünk által le tudjuk csökkenteni a napi
lélegzetvételek számát 21600 alá, akkor az élethosszunk
automatikusan növekedni fog.
Másfelől
viszont, ha túl gyorsan élünk és szükségtelen erőfeszítést
teszünk, ami által a napi lélegzetvételeink száma 21600 fölé
emelkedik, akkor az élethosszunk ennyivel rövidül. Ha szabad utat
hagyunk a szenvedélyeinknek, az is növeli a légzésszámot, míg
az elme nyugalma és kontrollja csökkenti azt.
A
prána
A
prána olyan dolog, ami mindenkivel együtt születik. A
pránát is lehet edzeni és erősíteni, ugyanúgy, mint a
testünket, az intellektusunkat és az elménket. A prána
edzésében fontos szerepe van a külső levegőnek, de ne
azonosítsuk vagy tévesszük össze a pránát a levegővel,
amit beszívunk. A prána kötődik a testünkhöz, és amíg
kapcsolódik hozzá, az ember életben marad. A jóga-írások azt
mondják, hogy ez a prána egy burkot képez a testünk körül,
és körülbelül tizenkét hüvelyknyire terjed túl a testünkön.
Minél lágyabban lélegzünk, annál jobban konzerváljuk, és minél
erőteljesebben lélegzünk, annál jobban elpazaroljuk. A prána
edzésének és konzerválásának helyes módszereit az ősi
látnokok fektették le a tapasztalataik alapján.
A
jóga gyakorlására képesített emberek
A
jógával kapcsolatos összes ókori szerző egyhangúlag egyetért
abban, hogy mindenki, legyen fiatal vagy öreg, bármilyen nemű, jó
egészségi állapotban lévő vagy beteges, alkalmas a jóga
gyakorlására, amíg az a fizikai és mentális eredmények
elérésére irányul. Annyiféle ászana van, ahány élőlény,
mondja egy ősi szöveg. Így, bármilyen állapotban van is a
testünk, a szakavatott guru találhat és előírhat bizonyos
ászanákat és légzőgyakorlatokat, melyek az egyén
hasznára fognak válni. A gyakorlatok annyira szerteágazóak, hogy
mindenki igényét ki tudják elégíteni.
Számos,
ősi bölcsek által írt könyvben találjuk meg a jóga-gyakorlatok
szisztematikus rendszerét. Ezek az ő gazdag tapasztalataik
eredményét tükrözik. Hasonló gyakorlatokat találhatunk más
vallások emberei által írt könyvekben is. Vannak olyan uralkodó
tévképzetek, hogy ha valaki túl fiatalon kezdi el a jóga
gyakorlását, az megakadályozza a növekedését és ezért csak
tizenhat áves kor utén szabad elkezdeni a jógát. Itt az ideje,
hogy tisztázzuk az ilyen félreértéseket. Egyetlen ókori írás
sem tartalmaz ilyen korlátozást, és az én tapasztalatom is azt
mutatja, hogy nem csak hogy nincs hátrányos hatása, hanem
ellenkezőleg, jelentős előnyökkel jár. A többi típusú fizikai
gyakorlat látványos izmokat eredményezhet, de azt a tényt is
figyelembe kell vennünk, hogy a nagy lelkesedés közepette egyes
testrészeket túlterhelhetünk, és ez akadályozhatja a
kiegyensúlyozott fejlődést. A jógikus gyakorlatok nagy előnye,
mely az elme fejlődésében és kiegyensúlyozottságában
mutatkozik meg, szintén hiányozni fog.
Az
a tény, hogy ezeket a gyakorlatokat már viszonylag korán kellett
elkezdeni, egyértelmű abból a tényből, hogy a pránájáma
a napi szandhja (nap-fordulópontokhoz kötött szertartás)
részét alkotja, melyet az upanájanam (szent zsinór-avatás)
után kell elvégezni, és ezt a szamskárát (tisztító
szertartást) hétéves korban kellett végrehajtani. Ha a fiatalok
nem tartják be az étkezési korlátozásokat, akkor a fiúk
hajlamosak lesznek az elhízásra vagy a helytelen ételek
fogyasztására rendszertelen időpontokban, és így hasi fájdalmaik
alakulhatnak ki. A jógikus gyakorlatok ezt is képesek kijavítani.
Lehet, hogy az izomzatuk nem lesz látványos, de jobb lesz az
egészségük, és az elméjük és testük fejlődése is
kiegyensúlyozott lesz.
Számos
hiteles jóga-írás és ájurvédikus gyűjtemény írja elő a
jóga-gyakorlatokat a terhes nők számára, azok számára is, akik
egészségesek, és akik nem. A saját tapasztalatom azt mutatja,
hogy az ilyen gyakorlás nagy hasznára van az anyukának, valamint a
gyermeknek is a születése előtt ás után. Ha még kivételes
helyzetben lévő nők is elkezdhetik a jóga gyakorlását, akkor
egyáltalán nem kell félnünk attól, hogy a jóga gyakorlása a
fiatalok kárára válna."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése