"Patandzsalí utolsó két akadálya a képtelenség egy szint elérésére és annak megtartására. Az adott szint elérésére való képtelenség a túl gyenge szoláris attitűdre vonatkozik, mely miatt az illető nem tudja „meghódítani” a kívánt szintet, vagyis a fundamentalizmus ellentétéről beszélünk. Ebben az esetben az önbizalmat és a meggyőződést kell növelni, amíg el nem érjük a kiegyensúlyozott szintet. Adjuk hozzá a szúrja-bhédanát és az uddzsájí pránájámákat a naulí vagy kapálabhátí krijákkal kombinálva, valamint a tüzes ászana-gyakorlást. Ha Istenen valamelyik mindenkit legyőző aspektusában meditálunk, mint például Ráma vagy Naraszimha, az is segíthet.
Egy
adott szint megtartására való képtelenség a fennmaradás
hiányára utal. A fennmaradás egy tápláló, lunáris attitűd. Ha
a szoláris oldal, vagyis a fundamentalizmus túlzottan domináns,
hamar ki fogunk égni vagy kiszemeljük a következő célt,
elfeledve, hogy mennyire fontos a jelenlegi állapot fenntartása.
Fizikai szinten az adott szint fenntartásának kudarcát okozhatja a
túl sok pitta
és kevés kapha,
mely esetben az olyan pránájáma-módszerek
alkalmazandóak, mint a csandra
bhédana,
a sítalí
és a sítkarí.
Óvatosan fokozhatjuk a fordított pózokban eltöltött időt
(például fejenállás, vállállás) szintén hasznosak (persze
figyelembe véve a korábbi könyveimben részletezett
elővigyázatossági lépéseket). Egy állapot fenntartása a
„megtartó erővel” is kapcsolatban van. A kumbhaka
(légzésvisszatartás) hosszának növelése szintén javítja a
megtartó erőt, mint ahogy az ászanák
hosszabb kitartása is. A meditáció szempontjából Isten olyan
aspektusain meditáljunk, melyekben fenntartja a világot (például
„Lényem parányi részével ezt az egész univerzumot fenntartom”
- Bhagavad-gítá
10.42).
A
fent említett krijá-
és pránájáma-technikákat
részletesen leírtam a „Pránájáma:
a jóga légzése”
című könyvemben. Ebben a szövegben nem érdemes további
részletekbe bocsátkozni ezzel kapcsolatban. Ennek a szakasznak az
volt az üzenete, hogy a jója összes akadályának (bár egyik vagy
másik erősebb lehet valamelyik rétegben) van fizikai, pránikus
(a légzéshez kapcsolódó) és mentális összetevője is.
Patandzsalí azt mondja az 1.31. szútrában,
hogy „Az akadályokból szenvedés és frusztráció (mentális
komponens), a test nyugtalansága (fizika komponens) és belégzés
és kilégzés (légzési komponens) származik.” Más szavakkal,
az akadályok egyszerre nyilvánulnak meg a mentális, pránikus
és fizikai szinten. Leegyszerűsítés lenne azt gondolni, hogy meg
tudunk szabadulni tőlük pusztán a test edzésével, vagy csak
légzéssel, vagy csak a meditációval. Ha e három megközelítés
közül csak az egyiket használjuk, akkor csak az egyik réteget
(kósát)
fogjuk tudni megtisztítani, amelyben az akadályok lehetnek. De
mindhárommal foglalkoznunk kell. Ennek megértése alkotja a
következő fejezet alapját, mely arról szól, hogyan készítsük
fel magunkat a szamádhira."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése