"3. Fejezet
Az
elme felkészítése a szamádhira
Ez
a fejezet összefoglalja a jóga útját a szamádhiig. Nagyon
fontos, hogy a jógik már az elején megértsék a szamádhi
technikai folyamatát és nem csak akkor, amikor elkezdik gyakorolni.
Máskülönben később rájöhetnek, hogy a gyakorlásuk jelentős
része (például a test és az ászana-gyakorlás kizárólagos
hangsúlyozása) nem járult hozzá tól sokkal a jóga céljának
eléréséhez. Ha igyekszünk már a jógikus életünk elején
helyesen megérteni a szamádhit, akkor nem fogunk ilyen
csapdákba esni. A jóginak meg kell értenie, hogyan kapcsolódik és
származik a szamádhi az ászana, krijá,
pránájáma és Kundaliní meditáció gyakorlásából.
Ez
a négy aspektus alkotja a jóga alkímiai folyamatát, a
transzubsztanciációt (vagyis az alap szubsztancia átalakítását
egy magasabbá). Ebben a fejezetben azonban csak e négy aspektus
helyes gyakorlásának hatását tudom ismertetni. Magukat a
technikákat a tárgyról szóló előző köteteimben írtam le.
Vegyük észre, hogy pontosan ugyanezt a megközelítést használja
a Jóga-szútra is. Patandzsalí néhány mondatban
összefoglalja az ászana, pránájáma stb. helyes
gyakorlásának hatásait. Nem bocsátkozik részletekbe, ami
hatalmas terjedelmet igényelne; és ezért a modern kommentátorok
gyakran ezt úgy értelmezik félre, hogy nincsenek is részletek.
Amikor Patandzsalí három rövid szútrában ismerteti a helyes
ászana-gyakorlás hatásait, nem azt érti ezalatt, hogy nem
kell évtizedeket töltenünk vele, hogy elérjük ezeket az
eredményeket. Azt szeretné átadni, hogy addig kell gyakorolni
őket, amíg tartósan meg nem valósítottuk azt, amiről a három
szútra beszél.
Ennek
elérése valójában sok évtizednyi gyakorlást igényelhet. Közben
folytatni kell a jóga többi ágának gyakorlását; vagyis a jóga
céljának elérése érdekében elengedhetetlen a gyakorlásuk.
A helyes
ászana-gyakorlás az, ami felszabadítja a testi szöveteket a
feltételekhez kötöttség fizikai szintje alól. Ezt azáltal éri
el, hogy számos különböző pózon visszük keresztül a
testünket, melyek közben mélyen lélegzünk és elengedjük az
érzett feszültséget és a hozzá társuló tudatalatti programokat
is. Ha a vinyásza módszert követjük, akkor ehez még hozzájárul
a testünk alkímiai hevítése, mely által a test erős és
egészséges lesz és ezálta felkészítjük a pránájáma és a
meditáció gyakorlásához szükséges testhelyzetekre. Így lesz az
ászana-gyakoráls a szamádhi gyakorlásának alapja."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése