Újabb részlet Gregor Maehle Szamádhi-könyvéből:
"Amikor
Patandzsalí azt mondja, hogy a jógi karmája nem pozitív, negatív
vagy kevert, akkor arra utal, hogy a karma mindhárom típusa további
karmát hoz létre a cselekvő számára. Ha rossz cselekedeteket
végzek, akkor a jövőben szenvedni fogok. Ha jó tetteket végzek,
akkor a jövőben élvezni fogok. De igazából a kettő keveréke
lesz. A jógi azonban nem tapasztalja ezt a hármat, mert a tetteit
nem a személyes érdek motiválja. Nem arra gondol: „Hogyan
teremthetek kellemes jövőt magamnak?” Amikor döntést kell
hoznia, a jógi misztikus állapotba kerül és a tudata szerint
cselekszik, nem pedig az akaraterő vagy az ésszerűség által
vezérelve. Ez azt jelenti, hogy a jógi meghódol egy nála nagyobb
erőnek, és megengedi, hogy ez az erő hozza meg a döntést: „Ennek
kell történnie.” Ahhoz, hogy ezt megértsük, nem a gondolkodáson
vagy érvelésen, hanem a misztikus összekapcsolódjon keresztül
vezet az út. A jógi Isten szolgálatába helyezi magát, és ez az
erő, mely megteremti és megerősíti az életet, nem a szűkös,
egyéni egoisztikus érdek alapján cselekszik.
Azt
azonban meg kell jegyezni, hogy csupán az, hogy ez az erő
megerősíti az életet, nem jelenti azt, hogy nem okozhatja
valaminek a pusztulását vagy valakinek a halálát. A misztikus
egyesüléséből származó semmilyen tett nem lehet destruktív,
mert az erő, amiben egyesülünk, maga az Élet. Azok a tettek,
melyek ebből az egyesülésből erednek, a személyes motivációval
ellentétben nem hoznak létre egyéni karmát. Ennek mély
vonatkozásai vannak a kollektív és ökológiai karma tekintetében.
Közösen hoztuk létre a negatív karmát, pontosan annak a
doktrínának köszönhetően, mely azt mondja, hogy szűk látókörű,
egoisztikus és önző döntéseket kell hoznunk, melyek csak a saját
magunk, a pénztárcánk és a közvetlen családunk érdekeit
szolgálják. A Globális Falu új világában az önös érdek
alapján hozott döntések nem fognak működni. Ha rövidlátó
módon csak a személyes élvezetre gondolunk, olyan döntéseket
hozhatunk, melyek negatív módon befolyásolnak másokat, a
közösséget, vagy a természetet; és ez a negatív hatás gyorsan
visszatér hozzánk, mint ahogy a karmikus bumeráng
elkerülhetetlenül szokott. Így az önző döntések gyorsan
önpusztítóvá válnak. Amikor elengedjük az egyéni karmát és
olyan döntéseket hozunk, melyek a misztikus összekapcsolódásból
származnak, a tudatból, azáltal lehetővé tesszük, hogy a
szeretet és a határtalan kreativitás ereje rajtunk keresztül
működjön. Így cselekedhetünk anélkül, hogy karmát hoznánk
létre, és hogy minden érző lény hasznára váljon.
A
Jóga-szútra
által ismertetett akadályok
Miután
megtárgyaltuk a feltételekhez kötöttséget és a karmát, mint az
akadályok általános forrását, foglalkozzunk most azokkal az
egyedi akadályokkal, melyeket a Jóga-szútra ismertet. Az 1.30.
szútrában
találjuk a jóga akadályainak felsorolását: betegség, merevség,
kétség, lustaság, érzéki élvezet, hamis nézetek, képtelenség
egy szint elérésére, valamint képtelenség annak megtartására.
A jóga az emberi lény három szintjét vagy rétegét különbözteti
meg, melyben ezek az akadályok találhatók, vagyis a testet, a
lélegzetet (amit pránikus buroknak is neveznek), és az elmét.
Ahhoz, hogy mindhárom rétegből el tudjuk távolítani az
akadályokat, az ászana
(test), a pránájáma
(lélegzet) és a meditáció (elme) együttes alkalmazása javasolt.
Itt egy rövid összefoglalót adok arról, hogyan hárítják el a
jógik ezeket az egyes akadályokat, e három terápiás módszer
kombinációit alkalmazva. Ez a rész valamennyire technikai, de
azzal a céllal ismertetem, hogy megmutassam, mennyire mélyen
kívánja átalakítani a jóga az emberi lényt."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése