"Bevezetés
Bármilyen
életterületen tevékenykedünk is, nem leszünk képesek
maradéktalanul végrehajtani a kötelességünket vagy élvezni
annak hasznát, ha nem biztosítjuk magunknak az egészséges testet,
a bátor és tiszta elmét és a hosszú életet. Ezen
elengedhetetlen előfeltételek biztosítása érdekében egyetlen
rendszer sem veheti fel a versenyt a jóga gyakorlásával, melyet az
ősi risijeink ekkora részletességgel fektettek le. A
jóga-írások számos ászanát említenek. Mindegyiknek
megvan a maga speciális haszna. De az összes ászana közül
a sírsászana (fejenállás) és a szarvángászana
(vállállás) foglalja el a legelőkelőbb helyet, mivel tőlük
várhatjuk a legnagyobb eredményeket, és a sásztrák széles
körben méltatják hasznukat. A normális álló testhelyzetben a fő
érzékszervek (pl. a szemek, fülek stb.) és az agy nem kap
elegendő vérellátást, mivel a szív fölött helyezkednek el, és
ahhoz, hogy a vér eljusson ezekbe a szervekbe, meg kell küzdenie a
gravitációval. Valamint, amikor belélegzünk és bent tartjuk a
levegőt a tüdőnkben, növekszik a mellkasi nyomás, aminek
következtében nyomás nehezedik a belekre, májra, vesékre,
rekeszizomra stb., és ezek a szervek elmozdulhatnak. Ekkor
akadályoztatva vannak a megfelelő működésben, és számtalan
betegség, mint a székrekedés, reumás gyulladás,
visszérgyulladás, idomtalan alak, stb. alakulhat ki. A sírsászana
és a szarvángászana megtervezése közben a risik
automatikusan megszüntették ezeket a nehézségeket, felvéve a
fordított pózt, mely által a gravitáció elő fogja segíteni a
vér szabad áramlást az érzékszervekben, és abban is segít,
hogy az alsótest szervei visszatérjenek a nekik megfelelő
pozícióba. Ez a két ászana megelőző és gyógyító
hatású is. Azok esetében azonban, akik túlzottan kövérek,
magától értetődik, hogy a test végtagjainak mozgása legyen egy
kicsit könnyedebb a múdrák és a pránájáma
gyakorlása által, mielőtt megkíséreljük ezeket az ászanákat.
Sajanácsárja Patandzsalí Jóga-szútrájához fűzött
magyarázatában számos praktikus részletet leír az ászanák
gyakorlásával kapcsolatban.
A
sírsászana és szarvángászana fő célja nem csak
az, hogy bőséges vérellátásban részesítsék a fejünket és a
testünk felső részét, hanem a légzés lelassítása is. Ha
megfelelően elsajátítottuk a sírsászanát, a légzésütem,
amely általában percenként 15-18, automatikusan lelassul
percenként 4-re. A cél az lenne, hogy percenként kettőre
lassítsuk le. Így, ha 24 környi lélegzetet veszünk
sírsászanában, az 12 percet fog igénybe venni. Elfogadott
dolog, hogy a sírsászanát csak reggelente szabad végezni.
Ezt mindig a szarvángászanának kell követnie. A megfelelő
folyamat az, ha 24 mély belégzésig és kilégzésig végezzük a
sírsászanát. Utána pihenjünk két percet, majd végezzük
el a szarvángászanát 24 kör mély légzéssel. Pihenjünk
utána ismét kér percet, majd végezzünk valamilyen ülő ászanát.
A
sírsászanában a feji szervek és az agy bőséges
vérellátásban részesül, és a belső szervek elmozdulnak
fölfelé. A két perc pihenő mindezt normalizálja. A
szarvángászanában korlátozva van a fejbe áramló vér
mennyisége, mivel a nyakunkra támaszkodunk és felvesszük az
állzárat. A pajzsmirigy és a testünk felső felében található
belső szervek elmozdulnak fölfelé. A két perc pihenő mindezt
ismét normalizálja. Ha most végrehajtunk egy ülő ászanát,
akkora belső szervek visszanyerik megfelelő helyüket. Ez az oka
annak, hogy egy bizonyos sorrendben kell végezni az ászanákat.
Sajanácsárja hat specifikus ászanát említett napi
gyakorlásra. Azt is előírja azonban, hogy ezek mellett más
ászanákat is kell végezni (melyek minden nap változhatnak)."
(A
Jóga-makaranda második kötete tehát ott folytatódik, ahol az
első abbamaradt, vagyis a sírsászana és szarvángászana
ismertetésénél. Krishnamacharya Sajanácsárjára hivatkozik, aki
vélhetőleg egy 13. századi advaitin filozófus és tudós volt, és
számos Védához és Bráhmanához írt kommentárokat. A hat
védikus filozófiai rendszert érintő munkáiról is tudunk, így
nem kizárt, hogy a Jóga-szútrához is írt kommentárokat.
Krishnamacharya minden nap javasolja a fejenállás gyakorlását, és
kifejezetten reggel. Utána a szarvángászanát, majd ülő pózokat
javasol végezni, ebben nagyjából az Ashtanga vinyásza jóga
befejező sorozatához hasonló sorrendet fedezhetünk fel, bár a
modern Ashtanga vinyásza jógában előbb jön a szarvángászana,
és csak utána a fejenállás. Arról is említést tesz, hogy
előtte érdemes más ászanákat gyakorolni, mint ahogyan az
Ashtanga vinyásza jóga hat sorozatát is váltogathatjuk a hét
mindnen napján.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése