"A hatodik akadály, a hamis nézetek, a jobb és bal agyféltekék, valamint a paraszimpatikus és szimpatikus idegrendszer egyensúlyzavaraiból fakad. Ez elsődlegesen egy pránikus egyensúlyzavar, amit a jógában ídá (Hold) és pingalá (Nap)-egyensúlyzavarnak nevezünk. Ebben az esetben gyakoroljuk a nádí sódhana pránájámát, hogy elérjük az egyensúlyt, és szélsőséges esetekben alkalmazzuk a csandra bhédana vagy szúrja bhédana pránájámát az adott egyensúlyzavar megszüntetésére. Ezen elsődleges megközelítés mellett a fizikai és mentális síkokat is vegyük célba. Ha valaki hold-hajlamú, akkor a relativizmus lesz rá jellemző, ami azt jelenti, hogy olyan sokféle módot fog helyesnek tekinteni egy dolog végrehajtásához, hogy nehéz lesz döntenie, vagy ellenállnia annak, ami nem helyes. Ebben az esetben az erőteljes ászana-gyakorlás sok vinyászával (sorozatos mozdulattal) és kartámasszal kiegészítheti a szúrja bhédana pránájámát. A meditáció Isten törvényén szintén hasznos lehet. Ebbe beletartozik az eitka tanulmányozása, beleértve a Jóga-szútra jamáit és nijamáit, valamint az olyan szövegeket, mint a Mahábhárata, vagy az Ótestamentum. Ezek abban hasznosak, hogy megértsük, mi a különbség aközött, hogy helyesen vagy helytelenül cselekszünk, és hogy ki kell állni a helyes mellett.
Ha
valaki Nap-hajlamú, akkor az elméje a fundamentalizmus felé fog
tendálni, ami azt jelenti, hogy túl nagy jelentőséget fog
tulajdonítani annak, hogy az ő álláspontja legyen a helyes, és
nem fogja elviselni azokat a nézőpontokat, amelyek ellentétben
állnak az övével. Ebben az esetben a csandra
bhédana pránájámát
nyugtató
ászana-gyakorlással
kell kiegészíteni, és olyan kijelentéseken kell meditálni, mint:
„Aki
mindenhol engem, és mindent Bennem lát, számára én sohasem
veszek el, s ő sem vész el számomra soha.”
(Bhagavad-gítá
6.30)
A
fundamentalista leegyszerűsíti a világot azáltal, hogy
ugyanazokat a szabályokat alkalmazza a komplex helyzetek különböző
változataiban. Ebben az esetben azon a tényen kell meditálnunk,
hogy a világ és minden élőlény eredendően összetett, és még
ha okosak is vagyunk, és sokat tanultunk, a teremtés
komplexitásának csak egy parányi részét vagyunk képesek
felfogni. Azon a tényen kell meditálnunk, hogy minden egyes
személy, akivel találkozunk, Isten egy másik álruhában, és
valami újat tanít nekünk. Amíg emberi testben vagyunk, addig
tanuljuk az életet, és nem válunk a mesterévé."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése