"A jóga magyarázata szerint a világ a tiszta tudatból ered. A tiszta tudat a transzcendens Isten, ahogy a bevezetésben is említettem. Mivel a tiszta tudatnak (a transzcendens Istennek) szüksége van valamire, amiről tudatos (a teremtésre), hogy megnyilvánítsa a tudatosság minőségét, a tudat automatikusan elvezet az immanens Isten (az isteni teremtő erő, az univerzumok, és a teremtés egésze) megnyilvánulásához. Az egyik nem létezhet a másik nélkül, ezért csak metaforikusan mondjuk, hogy kezdetben csak a tudat létezett. Ami ezután következik, az bámulatos: a jóga szerint az első dolog, amit az isteni teremtő erő megnyilvánít, az intelligencia, utána az Én-ség (melyet néha „egónak” is nevezünk), és végül, távoli harmadikként, a manasz, vagyis az elme. Ez azt jelenti, hogy az intelligencia nem korlátozódik egy bizonyos személyre vagy agyra, mivel az Én-ség, vagyis az egyéniség előtt jön létre. Az intelligencia univerzális és mindenütt jelenlévő.
A jóga
tudománya azt mondaná, hogy amikor Einstein felfedezte a
fénysebesség képletét, az nem az ő találmánya volt, hanem az
isteni intelligencia fejezte ki magát, Einsteint közvetítőként
használva. Ugyanezt kell elmondani az összes nagy találmánnyal,
műalkotással, és az anyag és élet összes megnyilvánulási
formájával kapcsolatban. Az elme és a kondicionáltság problémája
csak akkor jelenik meg, amikor a képletbe belekerül az Én-ség (az
egó) vagy az Én-érzet. Az Én-ségnek azért kell ott lennie, mert
Isten a természeténél fogva végtelen és örök, és így, annak
érdekében, hogy az időben és térben korlátolt élőlényként
fejezze ki magát (Mi-ként), a végtelennek fel kell vennie az
egó/Én-ség formáját. Más szavakkal, Istennek szüksége van az
egónkra, hogy rajtunk keresztül individualizálódjon.
Most, hogy
létrejöttek a korlátozott élőlények, mint az első egysejtűek,
az első afrikai nyelvhasználó őseink, és végül te és én, fel
kell őket szerelni elmével (manasszal) is, hogy gyorsan
tudjanak reagálni, és életben tudjanak maradni. Ugorjunk előre az
időben, és ezek a lények felnőttek és spirituálisan éretté
váltak. A felébredés pillanataiban felfüggeszthetik az elméjüket
és az Én-ségüket, és újrakapcsolódhatnak a tudat és
intelligencia eredeti isteni tulajdonságaihoz.
Ennek a
bekezdésnek az volt a célja, hogy elmagyarázza: nem próbáljuk
megszüntetni a feltételekhez kötöttséget, az egót vagy az
elmét; mert ezek az eszközök, melyeket Isten használ, hogy
kifejezze magát rajtunk keresztül. Ezek az evolúció szükségletei,
és továbbra is használni fogjuk őket. Fontos megérteni, hogy
Isten, a definíciója szerint nem rendelkezhet egóval, mert az egó
térbeli és időbeli korlátozást jelent. Mi vagyunk azok, akik
lokalizált egóval és elmével rendelkezünk, hogy Isten egyénné
válhasson rajtunk keresztül és az előlények miriádjaiként
fejezhesse ki magát. Az egót és elmét kipellengérező
spirituális tanítók, mint például Swami Vivekananda semmibe
veszik az emberiség és annak pszichológiai felépítése
jelentőségét. A válasz nem az, hogy megsemmisítjük vagy
felszámoljuk az elménket és az egónkat, ahogy Vivekananda és
mások javasolják. Ha ezt tennénk, akkor növénnyé válnánk; és
kíváncsi lennék, hogy egy modern pszichológus mit szólna ehhez a
tanácshoz. Nem teszünk túl jót a spirituális keresésünknek, ha
ilyen mértékben leegyszerűsítjük a dolgokat. A lényeg az, hogy
az egész emberi lényt fejlesszük, hogy az egónkat és elménket
az összes élőlény legfőbb java érdekében tudjuk használni.
Ami számít,
az az, hogy most bevezetjük a választás lehetőségét. Amikor a
magasabb jógát (különösen a szamádhit) gyakoroljuk,
képessé válunk arra, hogy az elménket és a feltételekhez
kötöttségünket gyors túlélési feladatokra használjuk (ahol a
tudatalatti épp elég), vagy pedig elérjük a tiszta intelligencia
mélyebb pillanatait, amikor felfüggesztjük az elmét és annak
feltételekhez kötöttségét."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése