"A dekondicionálás folyamata
Patandzsalí
leírja a jógikus dekondicionálás folyamatát (transzformációnak,
vagy parinámának nevezi) a Jóga-szútra harmadik
fejezetében. A 3.12-ben azt mondja: „Ha a felmerülő gondolat
hasonló az elillanóhoz, azt az elme egyhegyűség (ékágra)
felé történő transzformációjának nevezik.” Ez az elv a jóga
egészére jellemző, vagyis kis lépésekkel kezdünk, hogy nyomon
tudjuk követni a fejlődésünket ahelyett, hogy egy hatalmas
ugrással akarnánk elérni a célt (ami a legtöbbször sikertelen).
A feltételekhez kötöttség általában a szétszórtságra és az
extrovertáltságra hajlamosítja az elmét. Patandzsalí azt
javasolja, hogy lassan igyekezzünk megzabolázni az elmét, mint
ahogyan egy vad elefántot is lassan szelídítenénk meg. A 3.11.
szútra egy lépéssel tovább megy: „Ha az elme szétszórtságát
felváltja az egyhegyűség, azt az elme szamádhi-transzformációjának
(parináma) nevezik. Azért nevezi
„szamádhi-transzformációnak”, mert az elme fókuszálása
az objektív szamádhi előfeltétele. Amikor Patandzsalí a
szamádhi kifejezést használja itt, akkor a kontextusból
következtethetünk arra, hogy az objektív szamádhira utal.
A
3.10. szútra azt mondja: „Az elme csendes marad, ha
ismételten alkalmazzuk az aktivitása megszűnésének
szamszkáráit.” Itt egyértelműen összekapcsolja a
dekondicionálást a benyomások (szamszkárák) tudatos
elhelyezésével, mint a szamádhi elérésének módjával.
Vagyis, ha az elménk szétszórt és vad, azt nem tudjuk hirtelen
megváltoztatni meditáció által; először végig kell mennünk
annak a lassú folyamatán, hogy megszabadulunk azoktól a
benyomásoktól, melyek eleve szétszórttá tették az elménket, és
utána ezek helyére az elcsendesedés benyomásait illesztjük. A
3.9 szútra írja le ennek eredményét, ami az objektív
szamádhi: „Amikor a mentális tevékenység tudatalatti
benyomását (szamszkáráját) helyettesítettük a mentális
tevékenység megszűnésének benyomásával, akkor bekövetkezik a
mentális tevékenység megszűnésének pillanata, melyet a
megszűnés (niródha) felé történő transzformációnak
(parináma) nevezünk.”
Ez
az egész eléggé technikainak tűnik, de alapjában véve ezt
mondja: „A tudatalattid az, ami megőrjít. Lassan változtasd meg
a tudatalattid struktúráját a békére, nyugalomra és tisztaságra
és így ehhez fogsz jutni. A jelenlegi kondicionáltságod
megszerzése eltartott egy darabig, ezért a dekondicionálás is el
fog tartani egy ideig.” A modern pszichológia szempontjából ez
egyértelmű, ezért eltűnődhetünk: „Mi értelme ennek?” Az az
értelme, hogy a Jóga-szútra az emberi psziché szinte
modern megértését írja le, melynek semmi köze a babonához.
Teljességgel tudományos, mely kifejezéssel kapcsolatban már
javasoltam, hogy ki kellene terjeszteni, hogy ne csak az empirikus
tudást tartalmazza. Ennek fordítottjaként, egyes modern
spirituális tanítók igyekszenek túlzottan leegyszerűsíteni a
dolgot, és azon gondolkodom, hogy ez azért történik-e, mert egyre
nagyobb a kereslet az egyszerűségre a spirituális „piacon”.
A
dekondicionálás folyamata a Hold- és Nap-nádík
kiegyensúlyozásával is kapcsolatban áll (mely kapcsolatos a bal
és jobb agyfélteke, valamint a paraszimpatikus és szimpatikus
idegrendszer kiegyensúlyozásával) és az evolucionális agyi
pályák aktiválásával (melyet a jógában csakra-aktivációnak
nevezünk). Ezt a két témát e könyv hatodik fejezetében fogom
tárgyalni, de sokkal nagyobb részletességgel írtam róluk előző
könyveimben: „Pránájáma: a jóga légzése” és
„Jóga-meditáció mantrák, csakrák és a Kundaliní által a
spirituális szabadság eléréséért.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése