4.70 Nirálamba Szarvángászana |
"27. Nirálamba Szarvángászana (4.70)
Ez
tizennégy vinyászából áll. A nyolcadik vinyásza
az ászana szthiti, mely a képen látható. Ez a nirálamba
szarvángászana pariszthiti. Ahhoz, hogy elérkezzünk a
szthitihez, lassan emeljük fel a karjainkat és a lábainkat
együtt vagy külön-külön a hetedik vinyászában. Eközben
csak récsakát végezzünk, sohase végezzünk púraka
kumbhakát.
Ekkor
az állunkat a mellkashoz kell nyomni. A két szemöldök közé kell
irányítani a tekintetet. Miközben a pózt végezzük, a karok és
a lábak ne legyenek behajlítva. Ennek a szarvángászanának
két formája van – a szálamba és a nirálamba. A
Kapila Maharishi Matham tradíciójában mindkettőt két változatban
végezzük. Ebben a könyvben az első formát mutatom be, így a
képen is csak az van.
Hatásai:
megszűnik a hasfájás, hascsikarás, puffadás és az étrend
változása miatti emésztési zavarok megszűnnek, és a hasunk
lapos lesz. Ha alvási zavaraink vannak, és tizenöt percig
kitartjuk az ászana pariszthitit, utána pedig lefekszünk,
mély és pihentető lesz az alvásunk. Ha valakinek mellkasi
fájdalmai vannak, álmában elveszíti a magját, fáradt, vagy
pedig sokat sétált és emiatt fáradt – ha ezek az emberek
gyakorolják a nirálamba szarvángászanát a vinyászákkal
egy ideig, akkor mindezek a problémák megszűnnek és elégedetté
válunk. A nők akkor is végezhetik, ha terhesek lettek, de a
negyedik hónap után már nem ajánlott a gyakorlása.
(A
szálamba szarvángászana esetében a testünket a karokkal is
támasztjuk. Az egyik változatban a tenyereinket a lapockákhoz
támasztjuk,és a könyökök vannak a talajon, míg a másik
változatban a hátunk mögött nyújtjuk és kulcsoljuk a kezeinket,
mint a salabhászana esetében. A nirálamba szarvángászanában nem
támasztjuk meg a testet a kezekkel. Az egyik változatban, melyet
Krishnamacharya is bemutat, a karok a törzs mellett vannak, a
tenyerek a combjainkat érintik. A másik változatban a karjainkat a
fejünk és a fülünk mellett nyújtjuk ki a talajon
vállszélességben. A nirálamba szarvángászana vinyászái:
Ékam:
Belégzésre karemelés (úrdhva-vriksászana).
Dvé:
Kilégzésre uttánászana.
Tríni:
Belégzésre úrdhva-uttánászana.
Csatvári:
Kilégzésre ugorjunk hátra csaturanga-dandászanába.
Pancsa:
Belégzésre felfelé néző kutyapóz.
Sad:
Kilégzésre lefelé néző kutyapóz.
Szapta:
Belégzésre ugorjunk előre dandászana pozícióba.
Astau:
Kilégzésre gördüljünk hátra a szarvángászanába, és a
karjainkat zárjuk a törzs mellé- Ez a nirálamba szarvángászana
pariszthiti.
Nava:
Kilégzésre gördüljünk tovább csaturanga-dandászanába
csakrászanán (hátrabukfencen) keresztül.
Dasa:
Belégzésre felfelé néző kutyapóz.
Ékádasa:
Kilégzésre lefelé néző kutyapóz.
Dvádasa:
Belégzésre ugorjunk előre úrdhva-uttánászanába.
Trajódasa:
Kilégzésre hajoljunk előre uttánászanába.
Csaturdasa:
Belégzésre egyenesedjünk fel (úrdhva-vriksászana), majd
érkezzünk meg szamaszthitibe (Krishnamacharya ez utolsó vinyászát
nem számolja).)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése