"Megtapasztalhatjuk-e a Világot olyannak, amilyen valójában?
Voltak
tanítványaim, akik némileg szomorú arccal jöttek hozzám, azt
mondván, hogy meg akarják tanulni a tárgy nélküli szamádhit.
Ez a két szamádhi közül a túlvilági, a fejlettebb
változat. Fancsali ábrázatuk nekem azt sugallta, hogy tudat alatt
öngyilkosok akartak lenni. Ahelyett, hogy megölnék a testüket,
abban reménykedtek, hogy kilobbantják magukat a nirvánában,
a fájdalommentesség szintjén (maga a „nirvána” szó
azt jelenti, hogy „kioltani”). Amikor közlöm velük, hogy a
jógában egy egész sor objektív szamádhi előzi meg a
tárgy nélküli szamádhit, még jobban elkezdenek búsulni,
mint egy gyerek, akinek elvették a játékát. De fontos oka van
annak, hogy miért lentről fölfelé építkezik a jóga. A jóga
azt tanítja, hogy rossz következtetésre juthatunk, ha a tárgy
nélküli szamádhikkal kezdünk (erről többet olvashatunk
majd a hatodik fejezetben). Ha költői kifejezéssel akarunk élni,
akkor a tárgy nélküli szamádhi a „túllépés a
világon”, vagyis nem legyőzni, hanem túljutni kell rajta. De a
jóga először azt akarja, hogy tudjuk, pontosan mi az, amin
túljutunk. Találkoztam olyan meditálókkal, akik azt mondták:
„Nekem az nem kell. Én tudom, hogy milyen a világ, és utálom.
Ki akarok jutni innen.” Gondoljuk át! A jóga azt mondja, hogy nem
ismerjük a világot; csak annak interpretációját, a térképet,
az egérutat, amin ki akarunk jutni. Hogy lehet ez?
Pontosan ezt
mondja nekünk már egy ideje a nyugati tudomány, a
természettudomány és a humán terület is. A természettudósok
közül Niels Bohr, a Nobel-díjas atomfizikus mondta 1908-ban, hogy
a tudományos törvényeink nem a világot írják le úgy, ahogy az
van, hanem csak azt, amit tudunk a világról (ez a kijelentés a
koppenhágai interpretáció néven vált ismertté). Más szavakkal,
a tudásunk csupán egy belső párbeszéd, ami a fejünkben zajlik.
A humán tudományok közül az olyan iskolák, mint az
interszubjektivizmus és a poszt-strukturalizmus régóta
hangoztatják azt a nézetet, hogy a világról szóló tudásunk nem
különíthető el a környezetünktől.
Maga a nyelvünk
is hihetetlen mennyiségű beépített elfogultságot,
interpretációt, észrevételt és előítélete tartalmaz, ami még
azt is lehetetlenné teszi, hogy a feltételekhez kötöttségünk
aktiválása nélkül gondolkodjunk. Így, bár a nyugati tudomány
mindkét fő ága egyértelművé tette, hogy a tudás nem létezhet
a megfigyelőtől függetlenül, a társadalmunk továbbra is a
newtoni fizikára alapoz és igyekszik nem tudomást venni erről a
tényről. De mindennek a legelgondolkodtatóbb aspektusa az, hogy
miközben a nyugati akadémikusok a 20. században fogalmazták meg
ezeket a gondolatokat, az ind gondolkodás (és különösen a jóga)
részét képezték már jóval azelőtt, hogy Jézus a földön
sétált. Az egyik legfenségesebb és legősibb jóga-mantra a
kígyók királyához szól (ne aggódjunk, egy teljesen más
kígyóról van szó, mint aki Évát megkínálta az almával). A
mantra így hangzik:
Óm mani bhradzsat pháná
szahaszravidhrita visvambhara mandalája anantája nágarádzsája namah
“Óm,
leborulok a kígyók királya előtt, aki a végtelenség
megtestesítője, aki maga tartja az univerzumot és aki ezer,
ékszerekkel díszített fejével egyszerre szórja a tudást.”
Ez a mantra
Nágarádzsához, a kígyók ezerfejű királyához szól. Egyik neve
Ananta, ami azt jelenti: „Végtelen”. Erre az az általános
ábrázolás is utal, melyben a kígyó a saját farkába harap, és
kört alkot. Ádisésa néven is ismert, mi azt jelenti: „maradvány”.
Ádisésát az összes, előttünk megnyilvánult univerzum
összegzett maradványának tekintik. Patandzsalít, a Jóga-szútra
szerzőjét is a végtelenség kígyója megnyilvánulásának
tekintik."
Megjegyzés:
Egyáltalán nem biztos, hogy Nágarádzsa különbözik a Jó és a
Rossz tudásának fáján lakó kígyótól. Amikor Ádám és Éva
ettek az almából, akkor megkapták a szabad akaratot, és a
megkülönböztető képességet, ami egybeesik a Jóga-szútra
tanításával is. Így saját szabad akaratukból és
erőfeszítésükből kellett vágigjáruniuk az eredeti öntudatukra
ébredés útját, ami által kiteljesedett a kapcsolatuk Istennel,
és ezáltal Isten saját maga is teljesebben megismerte Önmagát és
teremtő képességeit. Amíg szabad akarat és felelősség nélküli
bábok voltak, addig Isten teremtése egy unalmas, mondhatni élettelen
világ volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése