Újabb részlet Gregor Maehle Szamádhi-könyvéből:
"A jógik
annak érdekében gyakorolják a szamádhikat
(az ászana,
pránájáma
és Kundaliní meditáció előkészítő gyakorlatain túl, hogy
kifejlesszék ezt a középpontot; és ahogy a Jóga-szútra
felsorolja a jóga nyolc ágát (vagyis az ászanát,
pránajámát
és más ágakat), ugyanúgy felsorolja a szamádhi
nyolc állapotát is. Már az elejétől meg kell értenünk, hogy a
szamádhik
nem jelentik a jóga célját; mivel a jóga célja (hogy Gurdijeff
szavaival éljek) ennek a maradandó középpontnak a kifejlesztése,
és ez a középpont a szamádhi
gyakorlása
által fejlődik ki. Mondhatjuk azt, hogy ez a középpont már
létezik mindenkiben, de ez csak elméleti szinten igaz. Ha ez a
középpont, melyet a Jóga-szútra
purusának,
vagy tudatnak nevez, mindenkiben teljesen kifejlett lenne, bármikor
könnyedén le tudnánk ülni meditálni és spontán módon
felfedezhetnénk azt. De az emberek többsége számára ez
megvalósíthatatlan.
A
középpont hiányát Vjászának az öt elmeállapotról alkotott
modellje is mutatja. Míg a kontroll nélküli (ksipta)
és a materialista (múdha)
elmét elsodorják a különböző külső helyzetek, és teljesen a
szituacionizmus hatása alatt állnak, az oszcilláló (viksipta)
elme már kezdi kifejleszteni a középpontját, viszont, amint a
külső akadályok felerősödnek, elveszíti azt. A középpont csak
akkor tölti be megbízhatóan a szerepét, amikor elérünk az egy
pontra kihegyezett (ékágra)
elméhez, majd végül a felfüggesztett (niródha)
elmeállapotban éri el a beteljesülést. Csak a niródha
elme cselekszik természetes módon a középpontjából.
A
szamádhi
a Jóga-szútra
szerint
A
Jóga-szútra
dominánsan a szamádhiról
szól, és több helyütt definiálja azt, de én leegyszerűsíteném
ezt a fogalmat: a felfokozott tudatosság állapotainak változatai,
melyekben mindent úgy tapasztalunk, ahogyan van. Ahhoz, hogy elérjük
ezt a fokozott tudatosságot, vissza kell vonnunk annak kivetítését,
amit a valóságnak és a világnak hiszünk. A kivetítések
visszavonását a feltételekhez kötöttségünk (vászaná)
felfüggesztése által érhetjük el. A feltételekhez kötöttségünk,
vagy robot-programozásunk nem más, mint a tudatalatti benyomásokban
tárolt múltunk. Azért nevezhetjük megváltozott tudatállapotnak
a szamádhit,
mert általában a feltételekhez kötöttségünk, a gondolataink,
élményeink, emlékeink stb. összessége kivetíti magát a jövőre;
míg szamádhiban
ez nem történik meg.
A
feltételekhez kötöttség megnyilvánulásának legerősebb módja
a bűntudat, szégyenérzet és önértékelési válság. Mivel a
múltban hoztunk nem ideális döntéseket (ami tulajdonképpen
elkerülhetetlen), hozzákapcsoljuk ezeket a személyiségünkhöz és
úgy érezzük, hogy nem érdemeljük meg a fejlődést, előrelépést.
Amikor megkérdezik őket, hogy éreznek-e szégyent, bűntudatot és
önbizalomhiányt, sokan letagadják, hogy ezek bármilyen szerepet
is játszanának az életükben; mégis, ezek az érzelmek a szamádhi
legerősebb akadályai lehetnek. Ha úgy érezzük, hogy nem vagyunk
méltóak a szamádhira,
vagy bármilyen okból ellenállunk neki, akkor ez a tudatalatti
tendencia meg fogja akadályozni az élmény elérését. A későbbi
fejezetekben lesz szó arról, hogyan háríthatjuk el ezeket az
akadályokat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése