A lingam, azaz Siva fallikus formája India-szerte a saiviták fő szimbólumává vált. Azonban számos ősi kultúrában és a természeti népeknél is szokás volt, hogy fallikus szimbólummal ábrázolták ai isteni Férfi-princípiumot, és számtalan szertartás is fűződik ezekhez a fallikus szobrokhoz.
A saivizmusban a linga, vagy lingam Sivát képviseli, és egyszerre testesíti meg Siva termékenységi és teremtő aspektusát, mellyel ciklikusan megsemmisíti és újrateremti az univerzumot, illetve párhuzamosan Siva brahmacsarja, azaz önmegtartóztatási fogadalmára is utal, melyet aszkétaként gyakorolt, és senki nem tudott megtörni. Kámadéva, azaz maga Kupidó, a szerelemisten is igyekezett megzavarni Siva meditációját, de Siva dühében csak kinyitotta a harmadik szemét, és hamuvá égette Kámadéva testét. Ezért a szerelemisten most már láthatatlan módon lövöldözi nyilait, és Anangának, vagyis "test nélkülinek" is nevezik.
A lingam a saivizmus meghatározó szimbóluma, mely Siva híveit megkülönbözteti más védikus vagy hindu istenségek híveitől a hinduizmuson belül. A lingam általában mindig a jóniban, a Saktit, vagyis Siva bői energiáját képviselő vulvikus szimbólumban áll.
A lingam India-szerte az imádat középpontjában van, a nagy nyilvános templomokban és a családi szentélyekben is. A Siva-templomokban friss virágokat, vizet, zöld hajtásokat, gyümölcsöket, leveleket (főleg bilva-levelet) és lapított rizst ajánlanak fel a lingamnak. A saiviták gyakran szentként tisztelik a természetben talált lingam alakú köveket, melyeket megfürdetnek és ételt ajánlanak fel nekik. A lingamok két fő kategóriára oszthatók: az emberkéz alkotta lingára, és a természet alkotta lingára, mely nem feltétlenül van kőből. Például Amarnáth templomában, Kasmírban egy jégből képződött lingamot imádnak. A saivizmusban a linga, vagy lingam Sivát képviseli, és egyszerre testesíti meg Siva termékenységi és teremtő aspektusát, mellyel ciklikusan megsemmisíti és újrateremti az univerzumot, illetve párhuzamosan Siva brahmacsarja, azaz önmegtartóztatási fogadalmára is utal, melyet aszkétaként gyakorolt, és senki nem tudott megtörni. Kámadéva, azaz maga Kupidó, a szerelemisten is igyekezett megzavarni Siva meditációját, de Siva dühében csak kinyitotta a harmadik szemét, és hamuvá égette Kámadéva testét. Ezért a szerelemisten most már láthatatlan módon lövöldözi nyilait, és Anangának, vagyis "test nélkülinek" is nevezik.
A lingam a saivizmus meghatározó szimbóluma, mely Siva híveit megkülönbözteti más védikus vagy hindu istenségek híveitől a hinduizmuson belül. A lingam általában mindig a jóniban, a Saktit, vagyis Siva bői energiáját képviselő vulvikus szimbólumban áll.
A SIva-lingam szimbolikája sokrétű. Siva azt jelenti, hogy "kedvező", a linga pedig azt jelenti, hogy "jel". Vagyis a Siva-linga értelmezhető így is: "Az univerzum nagy istenének szibóluma, aki minden kedvezőséget magában hord." Siva azt is jelenti: "Az akiben az egész teremtés alszik a megsemmisülés után". A linga is ezt képviseli: a helyet, amelyben a teremtett tárgyak feloldódnak, miután a megteremtett univerzum megsemmisül.
A Siva-lingam imádatát sok kutató az Atharva-Véda egyik himnuszához köti, melyben a Jupa-sztambhát, vagyis az áldozati oszlopot dicsőítik. A himnusz szerint a sztambhának vagy szkambhának nincs eleje és vége, és az örök Brahmant képviseli. Ahogy a Jagja, vagyis az áldozati tűz, a füstje, hamvai, a lágjai, a szóma gyümölcs, és az ökör, mely az áldozathoz szükséges fát szállítja, beleolvadtak Siva testének szimbolikájába és attribútumaiba, mint Siva testének ragyogása, csimbókokban lógó haja, kék torka és Nandi bika, a hátasállata, a Jupa-sztambhát idővel a Sivalingam formájában kezdték el imádni. A Linga Purána történeteken keresztül meséli el, hogyan lett az áldozati oszlopból Siva-lingam és hogyan kezdték Sivát Mahadévaként tisztelni.
A dzsjótirlinga
A legszentebb Sivalinga a dzsjótirlinga, vagyis "a Mindenható ragyogó jelképe", A tizenkét dzsjótirlinga felsorolását a Siva Puránában találhatjuk. Mindegyiknek van szentelve egy-egy ősi Siva-templom India-szerte, és mindegyik nagyon fontos szent hely a saiviták számára. A dzsjótirlinga a tűz vagy fény oszlopát jelenti, melynek puránikus történetét már ismertettem korábban. Úgy tartják, hogy eredetileg 64 dzsjótirlinga volt India területén, de mára 12 maradt fenn. Ezek a következő helyeken vannak:
- Somnath - Gir Somnath, Gujarat
- Mallikarjuna - Srisailam, Andhra Pradesh
- Mahakaleswar - Ujjain, Madhya Pradesh
- Omkareshwar - Khandwa, Madhya Pradesh
- Kedarnath - Rudraprayag, Uttarakhand
- Bhimashankar - Pune, Maharashtra
- Vishwanath - Varanasi, Uttar Pradesh
- Trimbakeshwar - Nashik, Maharashtra
- Vaidyanath - Deogarh, Jharkhand
- Nageshwara - Aundha Nagnath, Maharashtra
- Ramanathaswamy - Rameshwaram, Tamil Nadu
- Grishneshwar - Ellora, Maharashtra
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése