"Mivel a materialista elme túlzottan kötődik a testhez, az összes elérhető jóga-technika közül csak az ászanához tud kapcsolódni. Az ászana elfogadható számára, mivel képessé tesz bennünket arra, hogy érzékeljük a testünket, segít az egészségünk fenntartásában, és még jól is fogunk kinézni tőle. Mivel a materialista elme a testtel azonosítja magát, az élethossza és az élvezetre való képessége növelésére törekszik – és a jó egészséget egy eszköznek tekinti ehhez. Többé-kevésbé az idő pazarlása lenne a materialista elmének bemutatni a jóga filozófiáját vagy a jóga magasabb aspektusait. A végeredmény valószínűleg az elzárkózás lenne.
Az elme
harmadik szintjét Vjásza rendszerében, a viksiptát
általában „zavartnak” vagy „oszcillálónak” szokták
fordítani. Ez az elme oda-vissza oszcillál aközött, amikor néha
megpillantja az emberi lény örök lényegét, vagy a Természetben
megnyilvánuló isteni szépséget; és a Természettől és Istentől
való elszigetelődés állapota között. Az oszcilláló elmét meg
lehet szilárdítani a jóga összes fő aspektusának napi szintű
gyakorlásával, beleértve az ászanát, kriját,
pránájámát, és a Kundaliní-meditációt. Általában ezt
a folyamatot nevezik a jóga nyolc ágának, de a valóságban
általában csak az első héttel foglalkoznak.
Bár a
Jóga-szútra felsorolja a nyolc ágat, nem írja le őket
részletesen. Ha több információra akarunk szert tenni, akkor más
szövegeket is tanulmányoznunk kell, mint például a Jóga
Jágjavalkját, a Vaszistha Szamhitát, a Jóga
Góraksatakát, a Hatha-jóga Pradípikát, a Hatha
Tatva Kaumudít és másokat. Az odaadás jógája, vagyis a
bhakti-jóga is képes megszilárdítani az oszcilláló elmét:
ennek gyakorlásával kapcsolatban főleg a niródhát és a
puránákat érdemes tanulmányozni, például a Bhágavata
Puránát. Az az ideális, ha kombináljuk a két jóga-rendszert
– a technikait és az odaadót.
Az „elme
munkája” minden olyan munkát magában foglal, amire az életben
szükség van. Az élőlény nem azért lett teremtve, hogy
tétlenségbe merüljön, amíg nem tűnik el valamilyen
megfoghatatlan nirvánában, hanem azért teremtetett, hogy éljen és
kifejezze magát. Például, ha egy mérnök elméje hajlik a
felfüggesztett (niródha) állapotra, akkor tervezhet egy hidat, és
amikor készen van, akkor egyszerűen visszalép a természetes
állapotába (a tárgy nélküli szamádhiba). Nem fogja azzal
tölteni az idejét, hogy lényegtelen témákra gondol, ahogyan mi
szoktuk manapság. Miután elérte a célját és megoldotta az
előtte álló problémát, a niródha elme természetszerűen
abbahagyja a gondolkodást és visszatér Isten szívébe. Az ilyen
elme számára nincs konfliktus a világban történő cselekvés és
a misztikus állapot megtapasztalása között."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése