"Bevezetés
Ebben a
könyvben igyekszem alázatosan megosztani a tapasztalataimat azokról
az állapotokról, melyeket a jógik a szamádhi néven
ismernek. Az a célom, hogy felébresszem az olvasóban a vágyat,
hogy saját maga is megtapasztalja ezeket az állapotokat és az
önbizalmat, hogy képes rá. A születési jogunk - sőt, mi több:
isteni kötelességünk – hogy kutassuk és megtapasztaljuk ezeket
az állapotokat. Ezek természetes állapotok. Odáig mennék, hogy a
nyolcadik, végső szamádhit nevezném természetes
állapotunknak. A nyolc szamádhi leírásában megpróbáltam
hű maradni a Jóga-szútrához, amennyire lehetséges.
Patandzsalí azonban némelyik szamádhit csupán egyetlen
szóval jellemzi. Ezekben az esetekben személyes tapasztalatokkal
töltöttem ki a réseket. E tapasztalatok némelyikéről úgy
tűnhet, mintha a szútra magyarázata lenne, és tudományos
szempontból szubjektívnek is lehetne nevezni. Ez azonban egy
gyakorlati kézikönyv arról, hogyan tapasztalhatják meg a
szamádhit azok, akik a szamádhi szintjeivel és azok
gyakorlásával kapcsolatos instrukciókra vágynak. A szamádhi
a legvégső spirituális élmény; ha csak elméleti vagy filozófiai
perspektívából tanulmányozzuk, az nem más, mint egy nagy
lehetőség kihagyása.
Ha Buddha,
Lao-ce, Jézus Krisztus, Aurobindo vagy Ramakrishna misztikus
élményeit vizsgálnánk, akkor képtelenek lennénk különbséget
tenni az általuk átéltek között. A különbségek csupán akkor
jelennek meg, amikor a misztikus állapotot egy elméleti keretbe
próbáljuk foglalni. Így ahelyett, hogy ilyen keretek közé
korlátoznám ezeket az állapotokat, az emberiség összes
spirituális kultúrájából vett hasonlatokkal fogok élni, hogy
annyira pontosan írjam le a szamádhi állapotát, amennyire
csak lehetséges. A misztikus állapot maga sokkal fontosabb, mint a
filozófia, ami azt követi. A filozófiának megvan a maga szerepe a
spirituális állapotra való felkészítésben, de sokkal fontosabb,
hogy tudjuk, mikor kell továbblépni a filozófiától, hogy
szárnyalni tudjunk.
Az
alapkrízis
Sok mai
jóga-gyakorló idegenkedik a szamádhi megtapasztalásától,
és nem is tesz rá erőfeszítést. Nem ritka az a felfogás, hogy a
felfokozott spirituális tudatosságnak ez az állapota csupán a
hosszú szakállú ősi bölcsek előjoga, akik nirvánában
üldögélnek, és nem érdekli őket a modern élet. Igazából nem
csak hogy visszatérhetünk a szamádhi őseredeti állapotába,
hanem ez kötelességünk is. Erkölcsi kötelességünk és legfőbb
feladatunk, hogy megtaláljuk és felderítsük belső
bölcsességünket. Maga a létünk, és a modern társadalom léte
is ettől függ.
Az emberiséget a krízisek sora sújtja. A depresszió, autizmus és egyéb mentális betegségek terjedőben vannak. Az „egyetlen háború, mely véget vet az összesnek” mítosza a folyamatos háborúskodás állapotává fajult, melynek során az egyik geopolitikai krízisből a másikba kerülünk. De a háborúk csupán a jéghegy csúcsát jelentik. Az összes polgári erőszakos cselekmény jelenleg kilencszer több áldozatot követel a háborús áldozatok számánál. Valóban az emberi természet elválaszthatatlan része az erőszak? Nem hinném. Valójában a tényleges azonosságunktól történő teljes elidegenedés mellékterméke, ami az isteni szeretet, szabadság, kreativitás és szépség megtestesülése."
-->
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése