4.33 Dzsánusírsászana jobb oldal |
"11. Dzsánusírsászana (4.33-34)
Ez
a végrehajtás a hatha-jóga
elveit követi. Egy másik végrehajtás a rádzsa-jóga
módszerét követi. A gyakorlónak meg kell tanulnia a különbséget.
Először mindkét lábunkat nyújtsuk ki előre. Nyomjuk a sarkunkat
erősen a talajba, a lábujjak pedig nézzenek fölfelé. Tehát ne
dőljön a lábunk egyik oldalra sem. A térdhajlatot szilárdan
nyomjuk a talajba. A másik lábunkat hajtsuk be és nyomjuk a
sarkunkat a nemi szervekhez, a combot és a lábszárat összezárva.
Ezáltal a kinyújtott lábunk és a behajlított lábunk egy L betű
formáját veszi fel. Eddig a pontig nincs különbség a hatha-jógi
és a rádzsa-jógi
gyakorlata között.
A
hatha-jóga
gyakorlójának a behajlított lába sarkát szilárdan a végbél és
a herezacskó területe közé (a gáthoz) kell nyomni. Szorosan
fogjuk meg a kinyújtott lábunkat mindkét kezünkkel, emeljük fel
a fejünket és végezzünk púraka kumbhakát.
Maradjunk ebben a pózban valamennyi ideig, és utána récsakát
végezve engedjük le a fejünket és helyezzük az arcunkat a
kinyújtott lábunk térdére. Eközben ne lélegezzünk be, hanem
kilégzésre vegyük fel a pózt. Ezután emeljük fel a fejünket és
végezzünk púrakát.
Ismételjük meg a másik oldalon is a fent említett szabályokat
követve.
4.34 Dzsánusírsászana bal oldal |
A
rádzsa-jóginak a
behajlított lábának a térdét a herezacskó és a nemi szerv közé
kell helyeznie. Most gyakoroljunk a hatha-jógik
számára előírt többi szabálynak megfelelően. A
dzsánusírsászana
huszonkét vinyászából
áll - jegyezzük meg, hogy a kinyújtott és behajlított lábunk
minden részének a talajhoz kell érnie. Miközben a kezeinkkel
fogjuk a lábunkat, szorosan kapaszkodjunk bele és húzzuk a
lábunkat. Tartsuk a fejünket, az arcunkat vagy az orrunkat a
térdkalácsunkon és maradjunk a szthitiben
öt perctől fél óráig terjedő időtartamban. Ha nem tudjuk ennyi
ideig megtartani a récsakát,
akkor közben emeljük fel a fejünket, végezzünk púraka
kumbhakát, és utána, ismét récsakát
végezve helyezzük vissza a fejünket a
térdünkre. Ne végezzünk púraka kumbhakát,
miközben a fejünk a térdünkhöz ér. Ezt a szabályt minden
ászanában követni
kell.
Miközben
ezt az ászanát
gyakoroljuk, minél jobban be van húzva a hasunk, annál nagyobb
lesz a haszna. Miközben gyakoroljuk, a kilégzés után határozottan
tartsuk vissza a levegőt. Anélkül, hogy azon aggódnánk, miért
olyan nehéz ezt gyakorolni, húzzuk be a hasunkat a köldökkel
kezdődően, koncentráljuk a figyelmüket az összes nádíra
a végbél és a nemi szervek környékén, és húzzuk őket
fölfelé, és ha így végezzük az ászanát,
akkor nem csak az összes húgyúti betegség, cukorbetegség és
hasonló betegség fog megszűnni, hanem az éjszakai magömlés és
megszűnik, a mag besűrűsödik és az egész testünk erőssé fog
válni.
Aki
nem képes behúzni a nádíkat
vagy a hasfalat, az figyelmen kívül hagyhatja az arra vonatkozó
utasításokat és kövesse a korábbiakat, amennyire lehetséges. A
végbél és a nemi szerv környéki nádíkat
tartsuk felhúzva, húzzuk be a hasunkat és tartsuk szilárdan a
prána vájut. Bárki,
aki képes ezt gyakorolni, nagyon hamar megszabadul a betegségektől
és szert tesz a vírja balamra
(a termékenység erejére). Ezt félretéve, ha követjük a
szabályokat a képességeink szerint, akkor fokozatosan szert fogunk
tenni az alább említett eredményekre.
(Az
ászana végrehajtása során a légzés nagyon fontos.
Krishnamacharya nem javasolja, hogy mély belégzéseket végezzünk,
miközben a törzset és a fejünket teljesen ráhajtjuk a lábunkra.
Ha nem tudjuk hosszú külső légzésvisszatartással végrehajtani
a pózt, akkor emeljük vissza kissé a törzset a belégzéseknél,
majd kilégzés és légzésszünet alatt hajoljunk mélyebben előre.
A másik lehetőség, ha légzésvisszatartás nélkül szeretnénk
gyakorolni a pózt, akkor álljunk meg a törzsünkkel abban a
magasságban, ahol még tudunk levegőt venni. A hatha-jóga
gyakorlójának a gátat kell nyomnia a sarkával a múla bandha
stimulálása érdekében. A rádzsa-jóga gyakorlójának valamivel
följebb, közvetlenül a hímvessző (nők esetében a csikló)
alatt kell nyomást gyakorolnia, a Kundaliní stimulálása
érdekében. A vinyászák száma megegyezik az előző egylábas
póz, a tírjangmukha ékapáda pascsimóttánászana vinyászáival.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése