"15. Sambháví múdra: A trátaka abhjásza (a szem tisztításának gyakorlata), melyet a satkrijáknál emlegettünk, miután a szemeink alaposan könnybe lábadtak, rögzítsük tekintetünket a két szemöldök közé.
Hatásai:
Ez elősegíti az ékágra csittát (egy pontra szegezett
elmét) és megadja a dhjána sziddhit (a meditáció
tökéletességét). Ez a rádzsa-jóga.
(A
dristi, vagyis a tekintet fixálása azt a célt szolgálja, hogy a
szemgolyók ne vándoroljanak ide-oda. Ez az önkéntelen mozgás
ugyanis a tudatalatti elmeműködésnek köszönhető. Ha tehát
sikerül hosszabb ideig a két szemöldök közé rögzíteni a
tekintetünket, az elme tudatalatti hullámzásai is elcsitulnak, és
így a meditációnk sikeressé válhat.)
16.
Asviní múdra: Ismételten zárjuk össze és ernyesszük el a
végbélnyílást, sokszor egymás után.
Hatásai:
Megszünteti a végbél betegségeit, fizikai erőt ad, élessé
teszi az intellektust, felébreszti a Kundaliní erejét és megelőzi
a korai halált. Ez a rádzsa jóga.
(Az
„asva” szó lovat jelent. A ló hasonlóan szokta elernyeszteni
és összehúzni a végbélnyílását. Ezzel a gyakorlattal meg
tudjuk erősíteni a végbél záróizmait, ami jó hatással van a
helyi szervek egészségére, és a Kundalinírt is stimulálja. Az
intellektust azáltal élesíti, hogy a múládhára és ágjá
csakrák között szoros kapcsolat jön létre, amikor a múla
bandhát vagy az asviní múdrát alkalmazzuk. A korai halál sok
esetben úgy szokott bekövetkezni, hogy a lélek a végbélnyíláson
keresztül hagyja el a fizikai testet. Ezzel a múdrával ennek
esélyét le tudjuk csökkenteni.)
17.
Pásiní múdra: Fogjuk meg a két lábunkat,
és helyezzük el a nyakunk mögött. Nyújtsuk ki a karokat, és a
talajra helyezve őket, emeljük meg a testünket.
Hatásai:
Felébreszti a Kundalinít, mely táplálja a testet. Ez a
hatha-jóga."
(A
pásiní múdra tulajdonképpen a dvipada-sírsászana tenyereken
kiemelt változata, melyben mindkét lábunkat a vállak és a tarkó
mögé helyezzük, először a balt, majd mögé a jobbat.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése