A
vájukról szóló rész
A
tízféle váju (életlevegő) vizsgálata
Tízféle
életlevegő található a testünkben: prána, apána, vjána,
udána, szamána, nága, kúrma, krikara, dévadatta, dhanandzsaja.
1.
A prána váju feladata
A
prána váju tartózkodási helye: a szívben helyezkedik el.
Fő célja a test megtisztítása minden nem kívánt
szennyeződéstől, és a tiszta levegő befogadása kívülről,
mely égésben tartja a dzsáthára agnit (az emésztési
tüzet). A prána váju az élet meghosszabbításának fontos
támasza.
2.
Az apána váju feladata
Ez
az életlevegő a múládhára csakra alsó részénél
helyezkedik el, ahol találkozik a végbélnyílással. Fő feladata
a széklet és vizelet ürítése, valamint a test aktívan és
energikusan tartása.
3.
A vjána váju feladata
Ez
az életlevegő az egész testünket átjárja. Megfelelő állapotban
tartja az izomszövetet, a csontvelőt és a szírszövetet.
Fenntartja a véredényeket és a megfelelő vérkeringést.
4.
Az udána váju feladata
Ez
a váju a torkunkban helyezkedik el. Megszünteti a kapha
dósa betegségeit, kijavítja a hangszálak funkcióját és
egészséges rugalmasságot ad a testnek.
5.
A szamána váju feladata
Ez
az életlevegő a köldökben helyezkedik el, a test középső
részében. Amikor megeszünk valamit, akkor a dzsáthára agni
felé továbbítja az ételt, és elősegíti annak megemésztését.
Ezt
az öt vájut pancsa pránának is nevezik, és a durva
fizikai testhez kapcsolódnak. Az általunk gyakorolt ászanák
és pránájáma számos erőteljes hatásán keresztül,
melyeket a jóga-szásztra hagyományai szerint gyakorlunk, a
vájuk azért dolgoznak, hogy megtisztítsák a test különböző
részeit az alábbiak szerint: A prána váju ezeken a
helyeken található: arc, orrlyukak, szív, köldök, nagylábujj;
az apána váju: a guhja (a végbél és a nemi
szervek), a combok, a has és a csípők; a vjána váju: fül,
nyak, szem, kapálam (koponya) és brahmarandhram (a
koponya teteje); az udána váju: ízületek, idegek
találkozási pontjai; a szamána váju: a dzsáthára agni
erejénél fogva az összes mozgó testrészben megtalálható, és
tisztítja azokat.
A
nága váju a böfögésért felel; a kúrma váju a
pislogásért; a krikara váju az orrfújásért; a dévadatta
váju az ásításért; a dhanandzsaja váju pedig minden
testrészben jelen van és még a halál után is jelen van négy
názhighai (4x24 perc) időtartamig – ezt tapasztalatból
tudhatjuk.
Értsük
meg ennek az öt vájunak a kapcsolatát a testtel és utána
gyakoroljuk a jógát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése