"A szahaszrára funkciója az abszorpció, ami azt jelenti, hogy ha hosszú ideig maradunk kumbhakában a szahaszrárában, akkor belemerülünk a forma nélküli, határtalan, abszolút Istenségbe, és a személyiségünknek nyoma sem marad. Ahogyan az óceánba hulló csepp eggyé válik vele, úgy a jógi is feloldódik Istenben azáltal, hogy elmerül Benne. Az a jóga-forma, amely erre törekszik, a gjána-jóga. A gjána-jógában nem a formával rendelkező Isten (szaguna-brahman) iránti odaadás a cél, hanem a forma nélküli Abszolútban történő elmerülés, amit a fizikusok az Egyesült Mezőnek neveznek. Ezt az elmerülést nevezik nirvánának a buddhisták.
A
jógik között vita van arról, hogy ennek az elmerülésnek
egyáltalán be kell-e következnie az életünk vagy életeink
végén, amikor az Isten és az emberiség iránti összes szent
kötelességünknek eleget tettünk. Bizonyára nem szabad beolvadni
addig, amíg nem teljesítettük be minden világi
kötelezettségünket. Erről a fejezet végén lesz szó.
Nágarádzsa,
az egyesült mező metaforája
Óm
dzsívamani bhradzsatpháná
szahaszra
vidhrita vishvambhara
mandalája
anantája
nágarádzsája
namaha
Óm,
leborulok a kígyók királya előtt, aki a végtelenség
megtestesítője, aki az Univerzum hordozója, és aki egyidejűleg
minden tudástól ragyog ezer, ékszeres koronával ékesített
kígyófejével.
Ez
az ima Nágarádzsához, a kígyók ezerfejű királyához szól.
Egyik neve Ananta, ami Végetlent jelent. Ezt az a tény is mutatja,
hogy néha a saját farkába harapó, kört alkotó kígyóként
ábrázolják. Egy másik neve, amit ez a mantra nem említ, az
Ádisésa, ami azt jelenti, hogy maradvány. Ádisésát az összes,
megnyilvánulatlanná vált univerzum maradványának tekintik.
Patandzsalít is a Végtelenség kígyója megnyilvánulásának
tekintik.
Nágarádzsa
ugyanannak az egy végső igazságnak az ezer változatát, nézetét
vagy interpretációját hangoztatja ezer, koronával díszített
fejével. Ezek a nézetek, vagy az igazság különböző
interpretációi magukba foglalják az összes vallást, filozófiai
iskolát, az összes tudományt, a tudás összes ágát, az összes
jógaiskolát, az összes kultúrát és nyelvet. Az ezer fej azt a
tényt támasztja alá, hogy amit elkezdünk szavakat használni,
amint megpróbáljuk egy nyelvi kódon keresztül interpretálni az
egy végső igazságot, a szavaink mindenképpen ennek az igazságnak
az interpretációi lesznek, és nem maga az igazság, amit csak a
sabda brahman ragyogó csendje képes átadni."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése