A
rudra
granthi
A
rudra
granthi
az ágjá
(harmadik szem) csakrában
helyezkedik el, de a visuddhi
(torok) csakrával is kapcsolatban áll. Ez a granthi
a gondolkodással és a beszéddel, vagyis az elmével és annak
változásaival kapcsolatos. Ennek a granthinak
köszönhető például a túlzottan vagy kevéssé aktív
intellektus, az elszakadás a fizikai testtől, az érzelmi ridegség,
a folyamatos beszéd, vagy ellenkezőleg, a kommunikáció zavarai.
Ez a granthi
irányítja a váta
dósát.
Akkor
érzünk késztetést a beszédre, amikor nem vagyunk békében a
gondolatainkkal, és amikor nem vagyunk képesek egyedül maradni a
szívünkkel, akkor az ajkainkban élünk, mivel a hang képes
lekötni és szórakoztatni az elmét. Minél többet beszélünk,
annál kevesebbet tudunk gondolkodni. A gondolat olyan, mint egy
madár, mely a szavak kalitkájában csak csapkodni tud a szárnyával,
de nem képes repülni.
Siva
a pusztító istenség. Eltávolítja a régit, hogy helyet csináljon
az újnak. A mentális berögzülések, a rossz szokások
elpusztítója. Amikor az elme tudatosítja azt, ami van (elfogadja
önmagát), akkor lecsendesedik és létrejön a magasabb tudatosság
vagy érzékenység. A rudra
granthit
a meditáció (rádzsa-jóga)
segítségével lehet átvágni. Az elme tisztítása, majd az elmén
való felülemelkedés, a vágyak megszűnése, és az egó-elme
feloldódása, ismét kapcsolatba hozza az elkülönült Ént az
univerzális Énnel, és felemeli a szahaszrára
(korona) csakrába.
Amikor
sikerül átszelni a rudra
granthit,
akkor elérjük a felszabadulást, és beléphetünk a valódi
spirituális életbe, ahol az elme és annak funkciói készséggel
kiszolgálják a magasabb tudatosságot. Bár az elme az első és
utolsó legyőzendő akadály, sokkal előnyösebb felülemelkedni
rajta, mint elnyomni. Az utóbbi csak a nyomást fogja növelni. A
teljesen transzcendens állapot elérése Siva kezében van.
Az
ászana,
pránájáma
és a meditáció
egyaránt segíthet a három granthi
átvágásában. Az Ashtanga rendszerben a triszthánam
kifejezés utal erre. Ezek a pózok (mozgás), a légzés és a
tekintet fókuszpontja. A pózok elősegítik az alsó granthi
(a test) megtisztítását; az uddzsájí
légzés
a középső granthit
tisztítja (idegrendszer, energiarendszer és érzelmek); a tekintet
fókuszálásával együtt végrehajtott érzékek visszavonása
pedig felső granthi
(az elme) tisztítását segíti elő. A légzés szempontjából a
belégzéssel életet lehelünk a test rejtett részeibe, a
granthikból
fakadó feszültség által elzárt részekbe; míg a kilégzéssel
elengedjük a feszültséget és lenyugtatjuk az elmét. Ahogy a
légzésünk tisztul, a feszültségek kioldódnak, az elme
megnyugszik és a három granthi
feloldódik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése