Úgy
tartják, hogy a jelenlegi korszak, amiben élünk, a harmadik csakra
uralma alatt álló, tipikusan férfias korszak, mely a munkára és
az eredményekre fókuszál, tehát a karma jógára, a tűz elemre.
Az előző korszak a második csakrához tartozott, sokkal nőiesebb,
táplálóbb volt, és a víz elem uralta. Az elme és a test
kölcsönhatása (férfias energia) korlátozva van, ha nélkülözi
az érzelmi megértést. Jelen pillanatban az emberiség a negyedik
csakra, a szívcsakra felé fejlődik. A durva finom fizikai testről
és a három alsó csakráról átváltani a szívcsakrára radikális
fejlődést kíván. A harmadik központ a „drágakövek városa”,
vagyis a Nap (púraka, belégzés) városa, és a „töretlen
hang”, a szívben található belső hang felé tartó evolúciós
folyamat nem könnyű. Az egyetlen igazi érzelem a szeretet, mert
minden más érzelem valamilyen blokkból vagy a szeretet
elutasításából származik. Ez persze nem azt jelenti, hogy a
többi érzelem nem valóságos, csupán azt, hogy természetük
sokkal átmenetibb, mint a szereteté. A szeretet minden, a formával
rendelkező és a forma nélküli, a MOST és a múlt/jövő, a
változás és az állandóság.
Az
öt váju és a három dósa
A
hét csakra mindegyike a test és a természetelemi erőivel áll
kapcsolatban. Amint fent, úgy lent – az egyén belső világa a
külső világ visszatükröződése. A test elemekre osztható
zónáit vájuknak nevezzük, ami szó szerint is levegőt
jelent. Az öt váju az általános prána, vagyis
életerő specifikus alkategóriáit jelenti. A fizikai természet
folyamatos változásban van, látszólagos állandósága ellenére.
A föld egy befelé ható erő, és tömörségével tartja össze a
dolgokat. A víz egy lefelé irányuló erő, amely kiüríti a
szükségtelen dolgokat. A tűz egy felfelé irányuló erő, amely
átalakító erővel rendelkezik, és mindent felemészt, ami az
útjába kerül. A levegő egy kifelé irányuló erő, mely
megpróbál mindenbe belehatolni, amihez hozzáér. Az éternek nincs
fizikai megnyilvánulása, és mindent áthat. Az öt váju
inkább folyamatokat jelez, mint állapotokat. Minden pillanat az
előzőből születik, megöregszik, majd meghal, hogy a következő
pillanatban új formában szülessen meg ismét. A víz feláztatja a
földet, de ugyanakkor megtalálható is benne. A tűz elpárologtatja
a vizet, de ugyanakkor a víz eloltja a tüzet. A levegő elfújja a
tüzet, de ugyanakkor a tűznek szüksége is van a levegőre. Az
éter irányítja a levegőt, ugyanakkor azon keresztül tud
kifejeződni. Az éter mindenben jelen van.
A
jóga-gyakorlásunk miden aspektusában ki kell egyensúlyozni az öt
elem jelenlétét. Az álló pózoknál a csontszerkezeten, a karokon
és a lábakon van a hangsúly. Ez a vjána, a föld elem. A
hanyatt fekvő pózok, különösen a savászana a gyakorlás
végén, az apánával kapcsolatosak, és hűsítő hatásúak.
Az ülő pózok általában a törzs középső részéhez
kapcsolódnak, és melegítő, átalakító hatásúak. Leginkább a
szamánához, a tűz elemhez kapcsolódnak. A szamána
„kiegyenlítő hatásút” jelent. A vinyászával, a mozgó
elemekkel a pránát, vagyis a levegő elemet kultiváljuk. A
vinyásza mindig belégzéssel kezdődik, ami a legjobban
erősíti a pránát. A befejező sorozat, a fordított pózok
és az ülőpózok is, és különösen a fejenállás az udánával,
az étere elemmel állnak kapcsolatban, mely kiterjedő természettel
rendelkezik. Igazából a gyakorlás minden aspektusa tartalmazza
magában az összes elemet, de bizonyos elemek erősebben
nyilvánulnak meg bizonyos pózokban. Ezt az évszakok és a klíma,
a holdfázisok és a bolygók mozgása is befolyásolja. Hasznos
dolog megfigyelni ezeket a változásokat, és tudatosítani, amikor
időnként előjönnek.
Az
öt váju elhelyezkedése és funkciója
Udána
váju Éter A fej környéke, érzékszervek, tudat
Prána
váju Levegő A mellkas környéke, belégzés, energia,
befogadás, vitalitás
Szamána
váju Tűz A has környéke, emésztőszervek, vérkeringés
Apána
váju Víz A kismedence környéke, kilégzés,
kiválasztás, szaporítószervek
Vjána
váju Föld Lábak és karok, a csontváz, az izmok és az
ízületek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése