A
hét csakra rendszere
Ahhoz,
hogy megfelelően megértsük a Csandra krama sorozat
jelentőségét, és a Nap-Hold energiák működését az emberi
energiarendszeren belül, röviden áttekintjük a csakrákról és
az energetikai rendszer anatómiájáról fellelhető információkat
a jóga-írásokból.
Az
emberi testben hét fő csakra, vagyis energia-”csokor”
található, melyeket időnként kerékként is szimbolizálnak.
Mindegyik kerék a természetünk és személyiségünk különböző
szintjeit jelöli, miközben önálló természettel és
analógia-világgal is rendelkeznek, a Makrokozmosz-Mikrokozmosz
párhuzamának megfelelően.
A
megnyilvánult Önvaló háromrészes lény, mely testből, érzelmi
testből és elméből áll. E három elsődleges aspektus közötti
kapcsolat és „súrlódás” újabb három másodlagos aspektust
hoz létre. A test és elme interakciója egy bizonyos dinamikával
rendelkezik, mely tipikusan férfias, a túlélés által motivált
és tüzes. A test és az érzelmek interakciója tipikusan nőies,
tápláló és víz-természetű. Az elme és az érzelmek
interakciója tipikusan mentes a férfi/női szexuális jellegtől, a
fizikai aspektustól és a tisztaságra, valamint a magasabb
szeretetre fókuszál. Az lélek-energia (a megnyilvánulatlan
Önvaló) mind a hatot áthatja és a hetedik aspektust alkotja. Így
hét szféra vagy szint jön létre.
Ha
a hatszögű Visnu-jantra különböző pontjain szeretnénk
elhelyezni a csakrákat, akkor A felfelé mutató háromszög (mely
Visnut vagy a Purusát szimbolizálja) lenne az elsődleges hármas
aspektus:
Jobb
alsó sarok: TEST – múládhára csakra
Bal
alsó sarok: ELME – ágjá csakra
Középős
feőls sarok: ÉRZELEM – anáhata csakra
A
lefelé mutató háromszög (mely Laksmít vagy a Prakritit
szimbolizálja) a másodlagos hármas aspektus:
Jobb
felső sarok: ÉRZELEM + TEST – szvádhisthána csakra
(szexualitás, nőies)
Középső
alsó sarok: TEST + ELME – manipúra csakra – (túlélés,
férfias)
Bal
felső sarok: ÉRZELEM + ELME – visuddha csakra –
(tisztaság – nem nélküli)
Mindegyik
csakrát lótuszvirágként (padma) ábrázoljáak. A
lótuszvirág az iszapból nő ki, tökéletes egyensúlyban van a
vízen; és a levegő, valamint a Nap táplálja. A lótusz
tisztasága (annak ellenére, hogy az iszapból nő ki), egyszerre
közvetíti a kifinomultságot és a stabilitást (szthiram és
szukham). A hetedik csakra, a szahaszrára a jantra
közepén helyezkedik el, illetve az egészet kitölti, és a
kettősségektől mentes, integrált Önvalót (átman/Brahman)
képviseli. Az Önvaló tudatosság-alapú, vagyis „a létezéssel
való egység tudatossága”. A megnyilvánult Önvalóban az
érzelem formájában jelentkezik, ezért a jantra felső
csúcsában található. Bár a legtöbbször függőleges sorrendben
szokták ábrázolni a csakrákat, az a linearitás látszatát
keltené, holott ezek a szférák inkább a DNS-spirálhoz
hasonlítanak: mindegyik közvetlen kapcsolatban áll az összes
többivel. A csakrák függőleges sorrendje olyan, mintha egy létrán
másznánk felfelé. A szamádhi, vagyis a felszabadult
tudatállapot elérése pedig a létrától való elrugaszkodást, és
a repülés kezdetét jelenti. Természetesen nem hátrány, ha elég
magasan vagyunk, és vannak szárnyaink is, másképp eltörhetjük a
lábainkat, amikor leesünk. Bár a létra illuzórikusként is
felfogható, mégis szükségesnek tűnik a cél eléréséhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése