Három
alapvető bandhát
ismerünk a jógában: a múla
bandhát,
dzsalándhára
bandhát
és az uddíjána
bandhát.
A múla
gyökeret jelent, a dzsálandhára
azt jelenti, hogy „háló a folyamban”, az uddíjána
pedig „felfelé szálló”-t jelent. A múla
bandha
a legfinomabb a három közül, míg a dzsálándhára
fizikai is finom szintű is, az uddíjána
pedig a legdurvább a három közül. Úgy is nevezik őket, mint a
„három torok”, melyeken keresztül áthalad az életerő: a
torok, a rekeszizom és a végbél. A múla
bandha
a test alsó része felől zárja el az energia kiáramlását,
ezáltal csökkentve a fizikai kimerülést. A felső, a dzsálándhára
bandha
a felső végén zárja el az energia áramlását, ezáltal
minimalizálva az elme izgalmát. Az uddíjána
bandha
belülről gyakorol nyomást, növelve az agni,
a belső tűz erejét, javítva az emésztés funkcióit fizikai és
energetikai szinten is. Amikor mindhárom bandhát
egyszerre tartjuk fenn, azt mahábandhának,
vagy nagy zárnak nevezik. Mivel a csandra
krama
gyakorlásában leginkább a múla
bandhát
fogjuk alkalmazni, és azt is finom szinten, a továbbiakban ezt
ismertetjük részletesebben.
A
múla
bandha
alkalmazása
A
légzés, a mozgás (vinyásza)
és a bandha
szoros kapcsolatban állnak. A múla
bandha
minden légzésnél finoman aktiválódik. A belégzés növeli a
pránát
és a gátnál keletkező energia mennyiségét. Azonban, ha nem
vagyunk tudatosak a légzésünkről, akkor a bandha
kevéssé aktiválódik. Ahogy tudatosabbá válik a légzés, a
bandha
is tudatosabb lesz. A kilégzés során, mivel ott összehúzódnak a
hasi szervek, könnyebb megérezni a fizikai összehúzódást is a
múla
bandha
területén (a gátnál), különösen, ha hosszú a kilégzés. A
mély légzés elősegíti a prána
felfelé áramlását, ami növeli az energiát és a tudatosságot
is.
„A
jóní
(gát) nyomása közben húzzuk be a végbelet. Így felfelé húzva
az apánát,
létrejön a múla
bandha”
(Hatha-jóga
Pradípiká
2.60)
Jól
benyomva a végbelet (gátat) a sarkunkkal, lassan húzzuk felfelé
az apána
vájut
gyakorlás közben. Ezt múla
bandhának
nevezik, az elmúlás és a halál pusztítójának. Ha a gyakorlás
során a jóginak sikerül egyesítenie az apána
és a prána
vájukat,
akkor jóní-múdrává
válik. Akinek sikerült végrehajtania a jóní
múdrát,
az mit ne tudna végrehajtani ebben a világban? Padmászanában
ülve és a tétlenséget elkerülve, a jógí elhagyja a földet és
felemelkedik e múdrá
erejével.” (Siva-szamhitá
4.41,42,44)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése