2017. november 25., szombat

Sziddhák a dzsainizmusban

Újabb részlet az Ashtanga-könyvből:

Miután megtárgyaltuk a misztikus képességek (sziddhik) kategóriáit, érdemes azt is tisztázni, hogy kik azok a sziddhák. Szanszkrit nyelven a sziddha "tökéletest" jelent, tamil nyelven pedig "nagy bölcset". Azokat a jógikat vagy spirituális gyakorlókat nevezték így, akik elérték a tökéletességet, vagy a testében élve elérte a felszabadult szintet (dzsívanmukta), vagy szert tett valamilyen misztikus képességre a szádhaná (gyakorlás) által. A kifejezés vonatkozhat azokra is, akik elérték a megvilágosodást, vagy a dzsain terminológiában a felszabadult lelkeket illetik ezzel a jelzővel. A Svétásvatara Upanisad (2.12)-ben megemlítik a sziddha-déhát, vagyis tökéletes testet. Ez vonatkozhat a magas szintet elért jógi fizikai testére, melyre már nem hatnak a kötőerők vagy az anyagi elemek, illetve a jógi spirituális "testére", azonosságára is, melyet a felszabaduláskor tapasztal meg.

Sziddhák a dzsainizmusban

A dzsain vallásban a sziddhák azok a felszabadult lelkek, akik megsemmisítették a karmájukat és elérték a móksát. Megszabadulnak a reinkarnációs ciklusból (szamszárából) és felette állnak az arihantáknak (a mindentudó lényeknek) is. A sziddháknak nincs fizikai teste, tiszta lelki lények. A Sziddhasíla nevű helyen élnek, mely az univerzum tetején helyezkedik el. Nem rendelkeznek formával, megszabadultak a szenvedélytől és ezért nem hatnak rájuk a kísértések. Nincs karmájuk és nem gyűjtenek új karmát, még ha cselekszenek is.

A dzsainizmus tanai szerint a sziddhák nyolc specifikus jellemzővel rendelkeznek:

Ksájika szamjatva (határtalan hit a tattvákban, a létezés alapelemeiben), mely a hitet megzavaró (darsana mohaníja) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Kévala gjána (határtalan tudás), mely a tudást akadályozó (gjánávarníja) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Kévala darsana (határtalan felfogóképesség), mely a megértést akadályozó (darsanávarníja) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Anantavírja (határtalan erő), amely a korlátozó (antarája) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Szúksmatva (finomság), mely az élethosszat meghatározó (ájur) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Avagáhana (mindenen áthatolás); mely a nevet meghatározó (náma) karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Agurulaghutva (mentesség a nehéz és könnyű minőségtől), mely a társadalmi helyzetet (gótra) meghatározó karma megsemmisülésében nyilvánul meg;
Avjábádha (zavartalanság, határtalan öröm); mely az érzéseket létrehozó (védaníja) karma megsemmisülésében nyilvánul meg.


A szúksmatva tulajdonságának köszönhetően a felszabadult lélek túl van az érzékfelfogáson, és közvetlenül megismeri a dolgokat anélkül, hogy használnia kellene az érzékeit vagy az elméjét. Az avagáhana tulajdonság azt jelenti, hogy a felszabadult lélek nem zavarja más felszabadult lelkek létezését ugyanazon a helyen. A sziddha-létet elért lélek a lóka (univerzum) tetejére kerül és a végtelenségig marad ott. A sziddhák forma nélküliek és Sziddhasílában laknak a fent említett nyolc tulajdonsággal felvértezve.








Nincsenek megjegyzések: